Dat zijn afvalstoffen die niet door de bloedbaan worden opgenomen, maar naar buiten toe worden afgescheiden. Pus bestaat vooral uit dode witte bloedcellen, bacteriën, en soms resten van necrotisch weefsel (dode fagocyten).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De witte bloedlichaampjes 'vangen' de stofjes (bacteriën, bloeddeeltjes, vuiltjes etc.) die niet in je lichaam thuishoren. Deze witte bloedlichaampjes vormen een soort vuilniszakjes die te hoop komen om afgevoerd te worden. Deze vuilnishoop is de pus die je dan ziet bij een ontsteking.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij een ontsteking treden witte bloedlichaampjes in werking, om de ontsteking af te remmen.
In de vorm van pus verlaten zij het lichaam weer.