Mogelijk is je zoutbalans wat verstoord en dat wordt erger als je leidingwater drinkt.
Het valt te overwegen om dan ORS zout aan het water toe te voegen, het is dan isotoon en herstelt de vocht-mineralenbalans.
Bij gebrek aan ORS kun je ook uitgaan van wat zout in het water en een beetje limonade voor de suikers en de smaak. Voeg slechts een paar gram zout per liter water toe, dus niet de normale 9 gram/l voor fysiologisch zoutoplossing, tenzij je uitgedroogd bent.
Door warm weer verlies je naast water ook zout (transpiratievocht smaakt dan ook zout).
Met gewoon water verstoor je de zoutbalans nog verder en dat geeft een dorst reactie.
Met thee zonder suiker treedt dit effect ook op.
Als alternatief kun je ook druivensuiker aan water toevoegen maar bij overgewicht is dat geen aanrader.
Mensen eten vaak veel minder bij warm weer en komen dan mineralen tekort.
Een oplossoepje doet dan ook wonderen, net als AA drink ed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dat dorstgevoel na water drinken komt vaak voor als je heel lang niet drinkt en dan opeens heel veel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Strikt genomen krijg je van water niet meer dorst. Er zijn wel dranken waar je inderdaad meer dorst van krijgt dan dat ze oplossen (alcohol bijvoorbeeld, maar ook van koffie of thee kun je een droge mond krijgen zodat je het idéé hebt dat je dorst hebt (en sommige soorten thee drijven vocht af).

Maar gewoon zuiver water, dat doet niets meer of minder dan je vochttekort aanvullen. En als het even voldoende is, is het even voldoende. Al zijn er momenten dat je dorst onlesbaar lijkt, maar dat heeft dan in de regel andere oorzaken dan het water zelf, die niet door aanvullen van het vocht alleen snel kunnen worden weggenomen. Echt een groot vochttekort bijvoorbeeld (en dat heb je met dit weer zo te pakken), heeft even tijd nodig om goed op alle plekjes te komen, dus lest water de dorst niet onmiddellijk. (Andere dranken ook niet trouwens). Eigenlijk moet je dan ook de hele dag door blijven drinken.

Belangrijk is dat het water wel de goede temperatuur heeft ; het moet vooral niet te koud zijn. Anders gaat je lichaam op die kouwe plens in je buik reageren door op te warmen (!), en dat kost - uiteraard- weer vocht. Het beste drink je water op kamertemperatuur (rond de 18-20 graden). IJskoud water is wel lekker, zeker in de zomer, maar lest inderdaad de dorst niet , en zeker niet instant. Iets lauwer water doet dat wel ; probeer het maar eens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Drinken, betekent meer plassen, betekent meer dorst. simpel gezegd