Hoe komt het dat als je ouder wordt, je slechter tegen deze hitte kan?

En dan bedoel ik geen bejaarde mensen, maar 40+ ers. Vroeger vond ik dit warme weer zalig, maar na mijn 40ste begon ik er steeds meer moeite mee te krijgen en nu vind ik het zelfs verschrikkelijk. Een mannelijke collega van mij (eind 40) zei gisteren exact hetzelfde.
We vroegen ons af hoe dit kan: waarom kunnen we nu niet meer tegen die hitte en vroeger wel?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1,,,GV

Het beste antwoord

Je hormonenhuishouding verandert naarmate je ouder wordt. De overgang komt zowel bij mannen als vrouwen voor. Dit zorgt aak voor opvliegers, dus met warm weer kun je hier nog meer last van hebben dan normaal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Misschien is dit persoonsgebonden, want bij mij is het net omgekeerd...Vóór m'n 40e was ik zwaar uit m'n hum, als het warmer dan 25 graden was, was geïrriteerd, en transpireerde als een otter, en alles was me teveel. Daarna is het nog steeds niet m'n favoriete weer, maar ik kan er prima tegen, en na de lange, grauwe winter kan ik zelfs extra-genieten van de prachtige ochtenden, als ik om kwart voor zeven in een hemmetje naar het station loop, en in de lauwe avond weer naar huis.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de zon geeft energie, maar kost ook energie.
door dat je ouder word verzet je minder en word je bloed dunner daardoor word je in de zon sneller moe.
ik heb precies hetzelfde en zo vertelde mij het mijn huisarts
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vermoed dat het iets is dat bij jou en wellicht bij vele anderen hoort.

Maar je kunt er iets aan doen..zie aan het einde van mijn beantwoording.

Voor mij, bijvoorbeeld, gaat dit niet op.

Vroeger hield ik erg van de zon..en nu nòg. Zeker na een lange winterperiode.

Te warm is het mij niet gauw..en toch ben ik een 65 plusser.

Voor anderen is het veel te warm als de temperatuur boven de dertig graden komt..voor mij niet.

Ik houd alleen niet van de benauwdheid die er soms aan vast zit. Maar daarom ook woon ik in Zeeland..waar je altijd een lekkere zeewind om je oren voelt glijden.

Overigens kan ik ook heel goed tegen koude maar mijn voorkeur gaat uit naar hitte.

Maar om even op jouw vraag terecht te komen. Drink veel koel water als het warm is..daardoor biedt je lichaam meer weerstand tegen de warmte.

Gr. Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is niet algemeen hoor, ik kan er nog steeds heel goed tegen. Ik zit vanmiddag weer lekker in de zon.

Maar het is een feit dat veel warmte en het afvoeren van die warmte energie kost.
Het heeft dus ook veel te maken met je conditie. Die is bij mensen boven de 40 meestal wat minder.

Toch begrijp ik echt niet dat mensen bij warm weer gaan lopen puffen en zuchten. Mijn conditie is niet best en mijn gewicht behoorlijk toegenomen, maar ik geniet van de warmte.
Je rustig houden, voldoende drinken kan helpen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onze conditie is prima, we zijn allebei gezond, slank en sportief.
Mijn collega fiets dagelijks 30 kilomet (woon/werk) en in vaknaties makkelijk 120 kilometer op een dag. Dus... daar kan het niet aan liggen.
Misschien zit je gewoon in een slechtere periode die bij jouw al reeds een aantal jaar aanhoudt.

Ik merk dit seizoen ook dat ik niet goed tegen de hitte kan. Maar ik zit ook erg in een spirituele en lichamelijk verandering (zie mijn antwoord op deze vraag, http://www.goeievraag.nl/vraag/hoelang-duurt-ascentieproces-fases-verloopt.70656).

Ik weet dat het een periode is welke uiteindelijk weer over gaat. Een periode kan een week zijn, maar ook een maand(en) of jaar.
Ik heb het vertrouwen hierin, hoe is jouw vertrouwen?