Wat is beter bij belangrijke beslissingen die met de toekomst te maken hebben. Niet lang over nadenken en beslissen?

Als je ervaring hebt met bepaalde zaken ga je alles op een rij zetten en het einde van het denkproces is toch dat er zaken zijn die niet kunt beinvloeden. Als je jong en onbezonnen bent neem je een beslissing en zie je wel of het goed uitpakt.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (4)

Dat hangt veel van het karakter van iemand af. Er zijn mensen die blijven twijfelen, daar word iemand als ik weer niet goed van.

Ik zou zeggen: de voor- en nadelen op papier zetten.
Daarna nog even advies inwinnen bij bevriende mensen die mogelijk een deskundigheid in het onderwerp hebben, bij ouders of andere familie.

Gevolgen van de beslissing voor het een of voor het ander overwegen (voor zover je kan zien) en dan een beslissing nemen. Lang twijfelen over iets, levert vaak gemiste kansen op. Maar zonder nadenken beslissen is nooit goed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je het niet zeker weer kun je beter langer nadenken over beslissingen. In de denktijd kunnen je opties te binnen schieten waar je eerst niet aan dacht. En waarom weet je het niet zeker, omdat je onbewust door hebt dat er toch iets niet goed is. Dit kun je terugvoeren naar bv examens. Daar wordt wel eens gezegd dat 'blijven bij je eerste keuze' een beter resultaat heeft. Echter uit alle onderzoeken de afgelopen 50 jaar blijkt dat mensen die wel wijzigde.

% wijzigen van fout naar goed: 57.8%
% wijzigen van goed naar fout: 20.2%
% wijzigen van fout naar fout: 22.8%

Waarom dat nog steeds wordt gezegd is mij een raadsel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar de mensen die niet wijzigden, dus bij de eerste keuze bleven, die hadden het misschien al goed.
Wie niet waagt wie niet wint ! Natuurlijk moet je alles goed blijven overwegen , en in plaats van er zelf te lang over na te denken , zou ik iemand die ik vertrouw , met kennis van zaken eens er over horen ! Maar een belangrijke vuistregel is altijd , als je gezien de ervaring blijft twijfelen , dan niet doen ! Niet te lichtzinnig worden .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zelf zou ik, als een denkproces over toekomstplannen tot een einde is gekomen maar zoals je zelf zegt dat er dan nog altijd zaken zijn die je niet kunt beïnvloeden, dat er uiteindelijk toch knopen doorgehakt zouden moeten worden.

Je kunt nu eenmaal niet alles beïnvloeden.
Of je springt in het diepe, of je blijft aan de kant staan, laat je toekostplannen voor wat het is en ga door met het leven zoals het nu is.