Wat kan de oorzaak zijn dat de rechterkant van mijn lichaam steeds dikker wordt?

Mijn linker kant blijft gelijk. Als ik het aan mijn arts vraag krijg ik steeds te horen ze weten het niet en halen hun schouders op. Hierdoor moet ik regelmatig weer nieuwe kleding kopen omdat mijn rechter been of arm niet meer past! En links er natuurlijk omheen lubbert.

een jaar geleden
3.8K
Castle
een jaar geleden
Hebben ze al een bloedonderzoek e.d. gedaan? In het uiterste geval kunnen ze eens nakijken of het iets is van Hemihypertrofie?
Cryofiel
een jaar geleden
Doe je een eenzijdige sport, zoals tennis of boordroeien?
SentWierda
een jaar geleden
Kan het zijn dat je uitsluitend op de rechterzijde slaapt?

Antwoorden (1)

Het kan te maken hebben met je spierstelsel en levensstijl. Door lichaamsbeweging, inactiviteit, beroepsrisico’s, voeding, slaap, stress en eerdere verwondingen, kan ons spierstelsel in de loop van de tijd spieronevenwichtigheden en compensaties ontwikkelen die asymmetrie in je lichaam veroorzaken.

Minder waarschijnlijk: hemihyperplasie, voorheen hemihypertrofie genoemd. Het is een zeldzame aandoening waarbij de ene kant van het lichaam meer groeit dan de andere door een overmatige productie van cellen, waardoor asymmetrie ontstaat. In een normale cel is er een mechanisme dat de groei uitschakelt zodra de cel een bepaalde grootte bereikt. Bij hemihyperplasie kunnen de cellen aan één kant echter niet stoppen met groeien.
Niemand weet precies wat hemihyperplasie veroorzaakt, maar er zijn aanwijzingen dat de aandoening in families voorkomt. Genetica lijkt een rol te spelen, maar de genen die hemihyperplasie lijken te veroorzaken, kunnen van persoon tot persoon verschillen. Een mutatie op chromosoom 11 wordt vermoed geassocieerd te zijn met hemihyperplasie. Statistieken variëren over hoeveel mensen deze aandoening daadwerkelijk hebben. Hier zijn verschillende redenen voor. Ten eerste zijn de symptomen van hemihyperplasie vergelijkbaar met andere ziekten, dus soms kan de diagnose worden verward met andere.
SimonV
een jaar geleden