Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe lang mag je maximaal al bereidde voedsel in je koelkast bewaren wil het veilig eetbaar zijn?

Ik hanteer 3 dagen maximaal, om bereidde eten in de koelkast te bewaren (ooit gelezen). Maar is dit nog goed? Soms liggen mijn eieren (vers gekocht uit de winkel) weken in de koelkast en vraag ik me af of het nog veilig is om te eten. Dus graag wil ik het voor voedsel algemeen en voor bijv. eieren weten. Ik heb een blauwe vermoeden dat het te lang bewaren voedsel ook kanker tot gevolg kan hebben. Maar wat is het limiet?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Ten eerste ligt het aan de temperatuur van de koelkast. De temp. mag ten hoogste 6 graden zijn, een goede temp. is 2 tot 4 graden.
Zet kliekjes afgedekt in de koelkast of vriezer met de datum erop, maar bewaar ze niet te lang. Bereid eten kan zo'n twee dagen bewaard worden in de koelkast en tot drie maanden in de vriezer.
Op de doos van de eieren zal een Uiterste houdbaarheids datum staan. Als je ze in de koeling bewaard hebt, kun je er nog wel een week bijtellen. Ter controle: neem een glas water, en los hier 2 theelepel zout in op, en dompel het ei er in. Als het ei naar de bodem zakt is het prima, maar als het gaat drijven, gooi het dan maar weg.
Van bedorven voedsel zul je hoogst waarschijnlijk geen kanker krijgen, maar zeer waarschijnlijk wel een voedselvergiftiging, met als onprettige bijkomstigheid een hevige langdurige diarree.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
kijk op de datum
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding