Sommigen kunnen eten wat ze willen en komen geen gram aan. Hoe kan dit?

Terwijl anderen echt heel goed uit moeten kijken wat ze eten en erg veel moeite moeten doen om op gewicht te blijven. Kan het zo zijn dat er een verschil is in stofwisseling? Als ik soms hoor wat sommigen snoepen/eten, terwijl ze niet sporten en dan toch slank zijn. Ik snap er niks van.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.2K

Antwoorden (8)

Dat heeft te maken met je schildklier. Bij sommige mensen werkt de schildklier sneller en verteert snel voedsel. Zo blijf je slank.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een goede werking van de afscheiding van hormonen door de schildklier. Hoe beter deze in balans is, des de meer je lichaam op peil kan blijven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tot bepaalde grenzen ja, dan kan ik ook eten wat ik wil en kom ik practisch gezien niet aan. Maar alles heeft zo zijn grenzen. Dit heeft inderdaard te maken met je schildklier. Je schildklier beïnvloed je groei én je stofwisseling. Indien de schildklier harder werkt, zal je stofwisseling dus ook harder gaan werken en dus kom je minder snel aan.
Echter, het kan ook zijn dat deze mensen gewoon veel sporten, en meestal als ze een leeftijd rond de 25 behalen neemt de schildklier zijn werking lichtelijk af en wordt je dikker. Dan komen de meeste mensen er wel achter. Echter, voor iemand die gewoon veel sport is het best mogelijk zeer veel te kunnen eten zonder veel aan te komen, ze sporten immers alles er weer af. Dan meot je maar eens kijken als ze een paar maand niet meer sporten, dan zouden ze wel sterk aankomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoeveel je kunt eten zonder aan te komen hangt af van je stofwisseling, de snelheid waarmee je calorieen verbrandt. Sommige mensen hebben een hoge stofwisseling en verbranden zo'n 3.500 calorieen per dag; anderen hebben een lage stofwisseling en verbranden maar 1.700 calorieen per dag (en moeten minder eten om slank te blijven).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zelf kan ik ook eten wat ik wil , en blijf altijd op het zelfde gewicht . Er zijn mensen die hoeven bij wijze van spreken maar naar eten te kijken en komen al bij ! Voor deze mensen vind ik dat erg . Zelf zou ik nog een paar kilo zwaarder mogen zijn, terwijl ik veel eet . Heeft grotendeels met te snelle , of te langzame stofwisseling te maken .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ikzelf heb dat ook , als je weet wat ik allemaal eet en ik blijf slank ...verder doe ik geen een sport
ieder mens is gewoon anders
Ieder mens is weer anders
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Toch blijft het, kleine verschillen in de snelheid van stofwisseling daargelaten, een kwestie van niet meer calorieën binnenkrijgen via voedsel dan je verbruikt.

De mensen die dus zoveel kunnen eten zonder aan te komen, zullen dus misschien niet sporten, maar wel actiever zijn. als je bijvoorbeeld overal op de fiets heen gaat in plaats van met de auto, heb je niet het idee dat je veel sport, maar beweeg je toch heel veel. Alle beetjes tellen mee: met je voet zitten tikken als je achter je bureau zit, veel rondlopen om met collega's te babbelen, de clichématige (maar het helpt wel!) trap in plaats van de lift nemen etc.

En andersom: er zullen ook genoeg mensen zijn die wel snel aankomen, die ongemerkt meer calorieën binnenkrijgen dan ze denken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
is ook genetisch bepaald. in sommige families blijven ze slank van grootouders op kleinkinderen terwijl bij anderen ze aankomen van het minste dat ze eten. ik zelf mag eten en snoepen zoveel ik wil, en dat is tamelijk veel, sport niet en blijf altijd met een gewicht van rond de 52 kg voor 1.65m. misschien ligt het ook een beetje aan het feit of men een zenuwachtige of kalme natuur heeft.