Altijd als ik Midalgan op m'n knie smeer dan krijg ik kort daarna jeuk in m'n ellebogen. Hoe kan dat?

Mijn handen gaan dan ook jeuken en soms krijg ik zelfs jeuk in mijn nek.
Ik heb mijn handen na het insmeren goed gewassen en ik heb me verder niet aangeraakt.
Ik heb vroeger wel jarenlang eczeem gehad. Heeft dat er ook mee te maken?
Ik ga nog apothekers handschoentjes proberen maar ik ben gewoon benieuwd hoe e.e.a. werkt.

een jaar geleden
2.7K
Verwijderde gebruiker
een jaar geleden
Je schrijft zelf : Ik ga nog apothekers handschoentjes proberen maar ik ben gewoon benieuwd hoe e.e.a. werkt.
Waarom ga je niet naar een gediplomeerde drogist of een apotheker toe, die moeten het kunnen vertellen?
Want je smeert het eerst op je hand, dat trekt er al in, je gaat smeren en daarna de reactie.
Dan zou je het inderdaad eerst met handschoentjes kunnen proberen.
Pieterke
een jaar geleden
@DWL: Bedankt voor je reactie. Ik heb straatvrees vandaar dat het lastig is om naar een drogisterij te gaan, die zit nl. niet in mijn directe omgeving. En de apotheker: Daar hang ik zo een halfuur tot een uur aan de lijn voor ik aan de beurt ben.
Verwijderde gebruiker
een jaar geleden
Oké, begrijpelijk. Dan zou ik een volgende keer de handschoentjes proberen, sterkte.
Pieterke
een jaar geleden
@DWL: Dank je.
Helaas heb ik de handschoentjes nog niet kunnen vinden. De apotheker blijkt ze niet meer in het assortiment te hebben.
Verwijderde gebruiker
een jaar geleden
Pieterke, latex handschoentjes, je hebt ze in naturel en gepoederd, Google zelf maar even. Action heeft ze ook mits je de deur uit wilt. Anders een goede buur die je wilt helpen?
Pieterke
een jaar geleden
@DWL. Ik bedoelde eigenlijk die katoenen handschoentjes maar deze zijn ook een optie.
Verwijderde gebruiker
een jaar geleden
Misschien door parabenen. Zou dan kijken voor natuurlijke varianten.
Pieterke
een jaar geleden
@EchWel"Bedankt voor je reactie.

Antwoorden (1)

Dat staat in de gebruiksaanwijzing al beschreven: Extreem allergische personen dienen het gebruik van Midalgan te vermijden. Het gebruik van een (te) grote hoeveelheid van dit product kan hevige reacties zoals een branderig gevoel en pijn veroorzaken.

Lareb heeft meldingen ontvangen van heftige huidreacties na het gebruik van Midalgan. Ook zijn er enkele meldingen gedaan van klachten die mogelijk gerelateerd zijn aan een allergische reactie.

Het komt door overgevoeligheid voor salicylaten of overige bestanddelen van het spul. (Zijn de salicylaten bij jou inderdaad de oorzaak, dan krijg je bijvoorbeeld ook last door een likdoornpleister).
. . .
Zo staat in https://www.lareb.nl/media/smubs5u3/signals_2016_overzicht-meldingen-op-midalgan-warm-en-extra-warm.pdf dat één melder slechts een heel kleine hoeveelheid crème op haar wijsvinger had aangebracht. Binnen vier minuten zwol haar hand op, kreeg ze rode jeukende vlekken tot op aan haar elleboog, op haar nek en onder haar oog. Ze werd benauwd en had het gevoel dat ze zou flauwvallen.
. . .
Allergie is een verkeerde afweerreactie op een op zich relatief onschuldige prikkel. De allergische reactie wordt opgewekt door mestcellen (mastocyten). Die vormen een belangrijk onderdeel van je afweersysteem (immuunsysteem). Mestcellen voeren een beschermende en verdedigende taak uit in je lichaam. Het zijn één van de soorten witte bloedcellen die worden gemaakt in het beenmerg. Ze kunnen erg snel reageren op indringers.

Een mestcel is gevuld met korrels (granulen) en die geven “alarmsignalen” af in de vorm van chemische stoffen wanneer jouw lichaam wordt aangevallen (door bijvoorbeeld bacteriën). Een mestcel voert zijn functie uit en gaat groeien als hij daartoe geprikkeld wordt via bepaalde signalen. Eén van de belangrijkste chemische stoffen uit mestcellen is histamine. Deze stof kan allerlei klachten veroorzaken zoals zwelling van weefsels (oedeem), jeuk en roodheid van de huid.
Toegevoegd op 02 augustus 2022 12:56: tekst
Amadea
een jaar geleden
SimonV
een jaar geleden
Heftige huidreacties op de knie zijn logisch. Maar waarom in de ELLEBOGEN?
Pieterke
een jaar geleden
Bedankt voor je reactie @Amadea maar het verklaart volgens mij niet waarom ik jeuk in mijn ellebogen, nek enz. krijg.
ronron1212
een jaar geleden
Knie of elleboog zalf op knie dus waarom dan de ellebogen @Amadea?