Kan je neurologisch zien of iemand links- of rechtshandig is?

Een gemakkelijke manier om te bepalen of iemand links- of rechtshandig is, is de schrijfhand. Alleen gaat dit niet altijd op. Je kan ook rechtshandig zijn en linksbenig.
Maar wellicht is het te bepalen aan de hand van een hersenscan. Zie je hier verschil mee met links- en rechtshandigen zodanig dat je hieraan een conclusie kan verbinden?

Thecis
een jaar geleden
1K
Ritsuka
een jaar geleden
Ik weet wel dat bij ze bij een spiermassa meting kunnen zien of je links of rechts bent met arm en been.

Antwoorden (1)

Ja, bij een hersenscan zie je significante verschillen in hersenmorfologie tussen rechtshandigen en linkshandigen, vooral in de basale ganglia.
SimonV
een jaar geleden