Waarom heeft een mens angsten?

Waarom is iemand bijv bang voor spinnen..

terwijl je weet dat ze je niks doen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Psyche

Antwoorden (3)

Spinnen in Nederland doen niets, hoewel die dikke zwarte loopjongens je kunnen bijten als een wesp kan steken. Ze doen het niet, maar ze kunnen het wel. In het buitenland, en dan met name in Australie komen zeer gevaarlijke spinnen voor. Het is een oer instinkt van de mens. Heel veel mensen zijn bang voor spinnen, of op zijn minst er huiverig voor.

Ieder mens is wel ergens bang voor. Mensen die dat (echt) niet zijn, zijn vaak snel dood. Angst is een natuurlijke rem die ervoor zorgt dat je eerst denkt voor je iets doet. Angst zet je alarm systeem aan, je hoort beter, je ziet beter en je reactievermogen wordt sneller. Als de angst zo groot word dat het lichaam adrenaline aanmaakt, dan wordt je ook nog eens flink sterker in je spieren.

De beroemde adrenaline kick bij sport en en een tv spel is dus dikke onzin, dit stofje wordt door je lichaam aangemaakt als je hersenen serieus denken dat je laatste uur heeft geslagen en is een drugs die je overlevingskansen vergroot. Als het voorbij is ben je ook volkomen uitgeput omdat het lichaam dan alles aanspreekt wat het heeft en zeer veel energie uit je trekt. Adrenaline zorgt er ook voor dat je het nooit weer doet. Het genereert dus ook angst.

Angst word pas gevaarlijk als het niveau zo hoog wordt dat het oncontroleerbaar wordt. Je hebt jezelf niet meer in de hand en je raakt in paniek. Paniek is "besmettelijk", het gaat snel over van mens tot mens en vooral als er grote groepen bij elkaar zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mensen hebben een fobie van spinnen, omdat ze zijn klein hebben veel poten en zijn griezelig om te zien,
ook al doen ze niets...het is het idee erachter
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De mens heeft angsten om zich zelf te beschermen .
En van kleins af aan is ons geleerd door onze ouders : dit mag wel en dit mag niet en dit is gevaarlijk .
Omdat jaren terug dingen niet zo werden onderzocht zoals nu tegenwoordig .
En van spinnen krijg je al snel het idee dat die kunnen steken of bijten .