Vanaf wanneer kan men wat bij oude patronen hoort, loslaten zonder hetzelfde aan te trekken (cfr. Jung)?

Jung had het al over synchroniciteit : zo binnen, zo buiten. Dus wat je in je hebt, zie je ook weerspiegelt in de buitenwereld : je overtuigingen over jezelf, je zelfwaarde, je angsten etc...
Jung zegt hierover : in je leven kan je dingen "buiten" bevechten maar beter is ze "van binnen" te overwinnen.
Bv, je verandert van job omdat je baas je niet erkent. Maar als je je innerlijke overtuiging niet hebt losgelaten, zal je dezelfde of een vergelijkbare situatie in je nieuwe job tegen komen. Dan bestaat dus de kans dat je nieuwe baas je ook niet erkent. Alleszins zolang jij jezelf niet erkent.
Je zou dus kunnen denken dat je als je inzicht krijgt het ook loslaat. Dus als je denkt "ik moet mezelf meer erkenning geven" dat dan alles opgelost is.
Maar zo is het niet altijd in wat ik om me heen zie. Ik ken mensen met heel veel inzicht en bereidheid om te veranderen, die toch altijd dezelfde situaties aantrekken (bv. een vrouw die cursus geeft over "ik en overvloed (geld)" en zelf constant in financiële moeilijkheden geraakt. hoewel ze goed doorheeft hoe patronen in dit verband in elkaar zitten en bij haar cursisten resultaten bereikt). Een andere vrouw die ik ken trok altijd verslaafden aan, gaf de schuld aan hen, dacht nooit na over zichzelf en heeft nu een schat van een man (die werkt als begeleider van verslaafden, maar zelf nooit iets rookt/drinkt...).
Is er een manier om te weten wanneer je iets "van binnen" hebt overwonnen?

liveisgreat
10 jaar geleden
in: Psyche
1.3K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik denk dat, in deze filosofische gedachtengang, als dingen in je 'buitenleven' goed gaan, dat dan betekent dat je 'binnenbleven' oké is.
liveisgreat
10 jaar geleden
het is niet zozeer filosofisch hoor. Jung bouwde verder op de inzichten van Freud. Freud zei dat er veel komt door je onderbewuste, maar bleef dit betrekken op je persoon (dus op bv. ziekte/gezondheid). Jung zei dat dit ook buiten je persoon zichtbaar wordt, m.n. in de ervaringen die je beleeft. Dat je dus ervaringen aantrekt die je binnenkant zichtbaar maken. Hij ging daar heel ver in (bv. je bent kwaad en dus creëer je in je omgeving een ongeval), maar zover wil ik met deze vraag niet gaan. Het gaat over de dingen die je in je leven aantrekt. Ik denk dan aan het begrip anima en animus, je innerlijke vrouw/man die voor een groot stuk ontstaan is vanuit het beeld dat je maakte op basis van je moeder/vader. En volgens Jung bepalend is voor je partnerkeuze. Nadien heeft heel de systeemtheorie daar nog loyaliteit aan vastgehangen : je kiest een partner die op je vader/moeder trekt omdat je als kind loyaal bent aan je vader/moeder.
Ik zie mensen die succes hebben, rijk en gezond zijn en toch de hele tijd zeuren en negatief praten. anderen zijn schatten, positief ingesteld, en die krijgen de dingen niet voor elkaar en komen steeds weer in dezelfde (rot)situatie terecht.
Het lijkt dus gewoon niet rechtlijnig, terwijl het vast wél rechtlijnig is. De vraag is : wat zit eronder? waardoor is het wél rechtlijnig, al lijkt het niet zo....?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Heeft dit niet te maken met interesse?
Wanneer het onderwerp je interesseert wordt je er automatisch door aangetrokken. Wanneer je oprecht niet meer aangetrokken wil worden door deze dingen, en er oprecht klaar mee bent heb je het overwonnen denk ik. Hele interessante vraag trouwens..
Als je hierin geinteresseerd bent zal je vast een sterke geest hebben. Ik ben er van overtuigd dat een sterke geest zijn mind set voor een bepaalde tijd kan veranderen. En door de extreme rust waarover zo een persoon beschikt blijft hij helder zien wie hij is. Het is wel lastig om deze vraag te beantwoorden, omdat ik nog niet helemaal begrijp wat je nou precies wil weten maar: Je bent wie je bent. Dat is fundamenteel en in de opvoeding bepaald, je word aangetrokken door bepaalde mensen/dingen/sociale situaties. De voorkeur gaat uit naar de dingen die je raken/interesseren. Iemand met een brede interesse, een "extreme" rust en wellicht een neiging naar zelfverbetering kan zich voor een bepaalde periode ( een dag of een jaar , afhankelijk van of het om werk gaat, of om een social event waarbij de interesses en de soort mensen uit 1 kunnen lopen) is extreem veelzijdig en dat zou ik rijk van geest noemen. Ook denk ik dat je het niet moet zien als het van binnen overwinnen maar als opgestapelde kennis. Je kan een hoofdstuk van je leven sluiten, en weer een nieuwe openen. Als je weer in een dergelijke situatie terecht komt heb je de keuze: Wil ik mij hierop richten? Wil ik anderen helpen dmv mijn opgedane kennis in een vorig hoofdstuk of laat ik het deze mensen zelf uitzoeken en ga ik verder met mijn eigen pad. Dat bepaal je zelf. Stel je hebt de overtuiging: Ik ben een rustig persoon en ik kan : grappig, hardwerkend, sociaal, doelgericht ( nou noem alle goede eigenschappen maar op) zijn dan zou je dit kunnen vergelijken met een boom. Ik ben een rustig persoon : dat is de stam , je werkelijke ik.
Alle anderen eigenschappen zijn zijtakken die je kan laten groeien en groeien zolang je het besef van je werkelijke zijn maar onthoudt. Het is juist goed als je je laat meeslepen in dingen! Zolang je er ook maar weer uit kan stappen. En het is wel behoorlijk filosofisch dit hoor. Wijze prietpraat :P

Het beste antwoord

Loslaten is het zelfde als niet meer vasthouden.
Dat kan je (deels?) bewerkstelligen door, zoals je schrijft, inzichten en bereidheid om te veranderen ("binnenwereld"). Maar daar blijft het niet bij. Veranderen kan alleen als je DOET. En dat is vaak het grote punt, want wèrkelijk loslaten betekent óók actie ondernemen en je "buitenwereld" daadwerkelijk (met daden dus) te veranderen door niet meer vast te houden.
Loslaten ook niet een proces, dat je van de ene op de andere dag merkt, of dat je er opeens "klaar" mee bent.

Misschien heb je iets aan het schema van de 5 G's: Gebeurtenis, Gedachten, Gevoel, Gedrag, Gevolg en in die volgorde.
Een Gebeurtenis in je leven gebeurt gewoon: vaak is dat een vaststaand feit, daar kan je niks aan veranderen. Het gaat dan om je Gedachten: wat doe je ermee in je koppie. Als je in staat bent om die Gedachten te veranderen in bijvoorbeeld helpend voor jezelf, dan zal je Gevoel, Gedrag en het Gevolg veranderen. Op zich klinkt dat simpel, maar dat is het niet! Zeker niet als je weet, dat een mens zich maar zo'n 10% van de gedachten redelijk bewust is.

Dan je laatste vraag: "Is er een manier om te weten wanneer je iets "van binnen" hebt overwonnen?" Ik denk als je merkt, dat er zaken in de "buitenwereld" veranderen omdat jij anders met zaken in je "binnenwereld" omgaat. Soms merk je opeens, dat er dingen in je Gedachten of Gevoel zijn veranderd. Vaak zijn dat kleine veranderingen die plotseling opvallen.
Maar om die veranderingen verder door te voeren in je Gedrag: dát betekent bewust loslaten van de leefomstandigheden uit je verleden en actie ondernemen/stappen zetten om daadwerkelijk je leven te veranderen.

Toegevoegd na 16 minuten:
Om de veranderingen dus daadwerkelijk in je leven door te voeren, dat vergt capaciteiten als lef, doorzettingsvermogen, consequenties aanvaarden, doelen stellen en ervoor gaan. En om je doel/doelen te bereiken zal je ook concessies moeten doen: het is niet alleen maar leuk, prettig en fijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
liveisgreat
10 jaar geleden
dank je wendy. het punt is dat het niet duidelijk is wanneer actie aan de orde is en wanneer aanvaarding. Stel je voor dat je een man hebt (of een vrouw) die je fysiek of psychisch mishandelt. Ik zie dan vaak gebeuren dat mensen weg gaan van hun partner en hop..enkele maanden later gebeurt hetzelfde bij een andere partner. Nu kan ik onmogelijk geloven dat de les is "blijf bij je partner, laat je mishandelen, en verander van binnen en alles komt in orde".
Maar weggaan en alleen blijven is ook geen optie. Ik heb al gemerkt dat je het meest evolueert in contact met anderen. Dus al mediteer je tot je een ons weegt over liefdevolle relaties, je wordt pas echt met de uitdaging geconfronteerd als je uitgenodigd wordt tot minder liefdevolle reacties. Bv. door een collega die je pest, een vriendin die je in de steek laat, een partner die vreemd gaat etc... Op dat moment is er pas echt de uitdaging om in je liefde te blijven.
Punt is echter dat ik ook mensen in een betere situatie zie terecht komen als ze helemaal niet in hun liefde blijven. Dus ze veranderen helemaal niet en toch verbetert de situatie. Lijkt alsof er ergens een "engel" :-) zegt "okee,ik stuur hem nu een liefdevolle collega, hij heeft al genoeg geleden". Kan natuurlijk niet, maar zo lijkt het wel.
Hoe dan ook, ik vraag me af hoe synchroniciteit in het voorbeeld functioneert. Ik zou adviseren dat betrokkene moet weggaan van zijn/haar partner, maar er is geen enkele zekerheid dat hij/zij wat later niet weer in dezelfde situatie zit. En het rare is : dat gebeurt ongeacht of betrokkene dertig boeken leest over "meer van jezelf houden", aan de slag gaat met het innerlijke kind en bachbloesems neemt. Of net het tegenovergestelde doet : mannen/vrouwen uitscheldt ("ze zijn allemaal hetzelfde" bv.), zichzelf een slachtoffer vindt en zegt "ik neem ze nu enkel nog voor de seks" . Ik denk dan bv. aan mijn zus, die meerdere partners heeft gehad die haar klote behandelden, op een bepaald moment die uitspraak deed ivm seks en dezelfde avond een schat van een man ontmoet waar ze nog altijd bij is.
Er moet dus iets diep van binnen zijn dat nog sterker is dan je overtuigingen en je inzichten....
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het gaat in eerste instantie niet om de buitenwereld....
Jouw tekst gaat over de gebeurtenissen buiten je, maar daar zit het um m.i. niet in. Het begint bij jou vanbinnen. Loslaten is allereerst een innerlijk proces.
Misschien liet je zus op dat moment haar verleden los, dat kan alleen zij vertellen. En misschien is het toeval, dat ze deze man tegenkwam, snap je? Dat is gewoon niet met zekerheid vast te stellen. Wanneer is actie aan de orde en wanneer aanvaarding vraag je. Aanvaarding op de juiste manier is volgens mij altijd aan de orde om te helen. Bij mishandeling is mijn eerste reactie: onmiddellijk wegwezen en dan, als je veilig bent hard gaan werken aan je innerlijk.
Waarom is weggaan en alleen blijven trouwens geen optie??? Er zijn velen die zo leven en het goed hebben.
Mediteren of wat je ook wilt doen helpt, en uitgedaagd worden in de buitenwereld ook.
Maar bij mij gaat het er niet in dat ieder mens dus door ellende van buitenaf uitgedaagd moet worden om dán pas vanbinnen te kunnen loslaten.
Bovendien is het m.i. ook niet zo, dat je levensomstandigheden bepaald worden door hoe je vanbinnen in elkaar steekt. Omstandigheden gebeuren en bij iedereen. Het gaat er dan om hoe je er vanbinnen mee omgaat, hoe je geestelijke bagage is.
Iedereen kan mishandeld worden, een akelige ziekte krijgen, mensen verliezen, gepest worden.... het gaat erom hoe je daarmee omgaat, hoe je geestelijke bagage is (Gedachten), of je kunt aanvaarden dat iets is zoals het is, of je van een afstand kunt beschouwen, of je je Gevoel toelaat op een voor jou gezonde manier en vanuit dat punt weloverwogen beslissingen kunt nemen (Gedrag).
En ook hierbij is een veilige/sterke basis, zelfvertrouwen, gezonde eigenliefde heel belangrijk. Nog een laatste opmerking: jij noch ik noch wie dan ook kan bij een ander naar binnen kijken. Dus het kan er voor jou op lijken, dat iemand niet is veranderd vanbinnen, maar wel andere levensomstandigheden krijgt en omgekeerd. Er moet dus iets diep van binnen zijn dat nog sterker is dan je overtuigingen en je inzichten….: misschien je genen en je levensomstandigheden/opvoeding vanuit je aller vroegste jeugd? Je wordt vanaf dag 1 geïndoctrineerd en dat bedoel ik niet negatief.
Dat is niet anders mogelijk. En die bagage neem je de rest van je leven deels bewust maar grotendeels onbewust met je mee.
liveisgreat
10 jaar geleden
okee, lijkt me plausibel. maar kan je eraan aan je "genen, je vroegste levensomstandigheden"? Kan je met bv. affirmaties en visualisaties zover gaan dat je je diepste "print" verandert?
Ik zie mensen soms tijdelijk veranderen, maar als het dan beter wordt krijgen ze schrik en lopen weg. Een vriendin van me was bv; jaren aan een stuk met mannen die haar bedrogen. Ze leert een lieve man kennen op het moment dat ze ook nog een affaire heeft met iemand die "niet voor haar kan kiezen".
En raad eens... ze wilde die lieve man achterlaten. Ze was er verliefd op, maar vond dat haar plaats was bij de ander. Ik ben toen echt boos geworden (nou ja) en heb haar gezegd dat ze wakker moest worden en met beide handen aanpakken wat er in haar schoot kwam. of dat ik haar anders nooit meer wilde zien (meende ik niet hoor...)
Nu is ze gelukkig dankbaar dat ik toen zo hard tegen haar was. Zij zijn ondertussen tien jaar gelukkig samen.
Zo werkt het dus vaak. Het is alsof je tandwielen hebt en enkel dat kan toelaten wat in je tandwielen past, ook al doet het pijn en telkens weer pijn. Je bent dat soort pijn gewend, dus je merkt het niet meer dat het pijn doet.
Wat je zegt over "omgaan met" kan ik ook volgen. Dus je zegt : zelfs met de beste levenswijze kan je dingen tegenkomen als je met een negatieve blueprint rond loopt. Die kan je dan dus aflezen uit wat je in je leven manifesteert, niet uit wat je bv. verkondigt (al is dat de eerste stap naar verandering in sommige gevallen : wat je onderwijst ben je zelf aan het leren).
Wendy H, een hoop dingen om bij stil te staan. Al is het niet altijd makkelijk om vanuit aanvaarding te vertrekken, natuurlijk, als je dingen wil veranderen lijkt het alsof je ze eerst moet afkeuren. Terwijl dit dus niet zo is....
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
"Kan je met bv. affirmaties en visualisaties zover gaan dat je je diepste "print" verandert?"
Kan je van een televisie een mobieltje maken? Je kunt hem veranderen: een ander kleurtje geven, stickers erop plakken, harder/zachter zetten, de kleuren in het beeld veranderen, maar het blijft een tv. Sterker nog: m.i. wandelt niemand het leven door op alleen maar rozenblaadjes, niemand heeft "de beste levenswijze", levensomstandigheden heeft niemand in de hand (er is geen enkele zekerheid, met welke levenswijze dan ook, dat je niet in voor jou als persoon moeilijk vaarwater komt) en een blueprint is niet te veranderen. Ik heb het woord "negatieve" bewust weggelaten omdat dit een waardeoordeel is.
Mensen kunnen met hun blueprint alle kanten op: ze kunnen die mooier maken, lelijker, veranderen etcetc.: maar de originele blueprint (tv) blijft de blueprint.
Mensen met "supergenen" en met een jeugd vol liefde, veiligheid en warmte kunnen óók door moeilijk vaarwater in hun leven aan lager wal geraken en mensen met "mindere" genen en een probleemjeugd kunnen óók een rijk en vol leven leven.... en alles ertussenin. Verandering komt vanuit je binnenste, niet van buitenaf.
Wat heeft afkeuring je al die jaren dat je op deze planeet doorbrengt allemaal gebracht?
Omarm je lessen en ervaringen, ze hebben je allemaal gebracht tot de mens die je NU bent.
Ze afkeuren (Gedachten) betekent ze negeren, er boos om zijn of verdrietig of wat dan ook (Gevoelens). Dat gaat door in je Gedrag en in de Gevolgen. Wat mij jaren geleden enorm veel heeft geleerd en nog steeds is een cursus Mindfulness.
Onlangs kreeg ik deze site van iemand; misschien is het ook iets voor jou om kennis mee te maken.
http://www.mbcttrainingen.nl/audiobestanden.html Lieve Liveisgreat: dank je wel voor je 2 vragen betreffende dit onderwerp en je reacties. Ze hebben mij weer even goed wakker geschud en aan het denken gezet.
Antwoorden en reageren is mooi, maar in de praktijk uitvoeren is een geheel andere zaak..... Vaak verzand je door die blueprint en de levensomstandigheden weer in oude gewoontes, ga je op de automatische piloot en voor je het weet heeft het drijfzand je te pakken ;-)
Dus: ik ga me "even" uitgraven ;-))
liveisgreat
10 jaar geleden
ha wendy, zo leuk omschreven, "uitgraven".
Het leven loopt in cirkels, daar had Van Veen een punt met zijn liedje :-). in sommige periodes denk je dat je er bent en dan komt er ineens weer een uitdaging die je leert dat je er niet bent en dat je er ook nooit zal zijn. omdat dat er eigenlijk niet toe doet. de weg is belangrijker dan het doel, zoals het spreekwoord zegt.
veel liefs en bedankt nog eens voor je zéér wijze woorden!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Heel graag gedaan en heeeeeeeeel veel succes!!!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hier houd ik nou van! WendyH +100
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
*grinnik* Dank je!
liveisgreat
10 jaar geleden
supergoed antwoord, bedankt!