Als een blinde uit gaat eten, hoe weet hij of zij of die het wel lust?

ik bedoel ermee.
de ziende mens kijkt ook naar het gerecht, als iets er niet smakelijk uit ziet dan eten we het niet.
toch..
maar wie verteld dat een blinde?
van gatver...dat eet je toch niet op !

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zeggen dat je eten niet lust voordat je het geproefd hebt vind ik zelf eigenlijk nogal kinderachtig... Een binde doet het dus op dezelfde manier als ik?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind de vraag ook niet echt nozel, inderdaad.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee, n broodje ham of eeuwig geluk was nozel!!!!

Het beste antwoord

Makkelijk zat ; eten doe je voor ongeveer 30 procent met je ogen, en voor 70 procent met je neus en je tong.
Aangezien een blinde dat eerste zintuig ontbeert, zal hij het voor 100 % met zijn neus en tong doen, en dat functioneert uitstekend. Misschien nog wel beter dan we denken : misschien laten we wel uitgelezen lekkere hapjes staan, alleen maar omdat de vorm, kleur of consistentie ons op het eerste oog niet bevalt. Doodzonde toch ?

De meeste niks-lusters gaan inderdaad puur op hun ogen af, en alles wat ze niet meteen herkennen gaat in de categorie 'lussiknie'. Zo leer je natuurlijk nooit nieuwe smaken en consistenties kennen.

In de praktijk zal je maar zeldeneen bord vergif voorgezet krijgen, en dikke kans dat de blinde dat eerder doorheeft dan degene die zich puur door de ogen laat leiden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Door gewoon te proeven. De andere zintuigen zijn vaak sterker als 1 daarvan uit vallen. Dus zo zullen smaak en reuk sterker zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien is het wel een voordeel als een gerecht alleen op smaak wordt beoordeelt, waarom zou je je iets niet laten smaken als het er minder fraai uitziet?
Ik vergelijk het maar met de eerste keer dat ik een gerecht met pens heb gegeten; het stonk behoorlijk en ik moest echt bedenken dat de andere gasten (Fransen) het ook met smaak verorberden. Toen ik de geur wegdrukte bleek het ook uitstekend te smaken.
Een goede ervaring rijker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat diegene weet wat hij lekker vind en niet en dan gewoon vraagt wat erin zit?
Bovendien weet je pas wat je vies vind als je het al eens hebt gegeten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door het te proeven maar mijn neef gaat meestal uit eten met familie, collega's of vrienden en iedereen die hem een beetje kent zal hem wel waarschuwen als het er niet uitziet.
Dan denk ik nog dat hij het proeft want zo eigenwijs is hij dan wel.
Dat is wat anders als hij het niet lust, maar dan vraagt hij rustig na 1 hap aan iemand anders om dat spul even aan de kant te schuiven zodat hij er niet weer in trapt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wij associeren geur met smaak. Als iets maar lekker ruikt, krijgen we al trek. Soms jammer dat ons oog ook meewerkt, want wat niet weet, wat niet deert, toch?Soms denk je als je ergens komt;' wat ruikt het hier lekker' en als je dan ziet wat het is denk je;'bah, dat ziet er niet uit'en dan eet je het met tegenzin. Ik wel tenminste, want ik probeer het toch als de geur me aanstaat. Mijn mannen eten alles, maar hebben toch voorkeuren. mijn zoon bijv. wil nooit ham op zijn brood, want hij 'lust' geen ham.
Hij moest eens weten hoe vaak hij al ham gegeten heeft onder de noemer 'gerookte kipfilet', weet hij veel. Zodoende eten ze alles en het smaakt ze ook nog. Zolang ik niet eerlijk vertel wat erin zit. Een blinde weet ook niet alles wat hij eet maar zal het wel aan de geur herkennen. Trouwens, als hij het lekker vindt ruiken, eet hij het ook met smaak, no metter what!
amc
13 jaar geleden
Een blinde ruikt het eten, gaat er met zijn gezicht vlak boven hangen en als het vies ruikt zal hij het teruggeven of laten staan. Hang maar eens net boven je toetsbord. Hoe ruikt het? Juist, een toetsenbord ga je dus niet eten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een blinde kan heel goed ruiken of het lekker ruikt. en anders proeft hij een klein beetje eerst.

ik heb vroeger stage gelopen in een bejaardenhuis en daar woonde een blinde vrouw.
ik moest haar een het eten brengen. ze had een bakje erbij met pap maar ik dacht dat het een sausje was voor haar bloemkool.
maargoed ik vertelde haar wat ze die dag kreeg en ik ging weer weg.
toen ik de boel later weer ophaalde heeft ze smakelijk gelachen. ze had meteen door dat het haar pap was ipv een sausje hihi.
ik schaamde me dood. maar zij vond erg grappig
13 jaar geleden
Klinkt raar maar blinden zien vaak beter dan andere.Hun zintuigen zijn op andere punten veel beter ontwikkelt.Dus weten ze precies wat lekker is.Alleen moet iemand de kaart oplezen.