Kunnen blinde ondanks hun handicap, een normaal leven lijden?

Toegevoegd na 1 minuut:
ik bedoel ermee, gaan ze ook zwemmen, gaan ze uit, doen ze aan sport? ect..

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Mijn vader overleed toen hij 47 was,en hij was blind de laatste 4 jaar van zijn leven.
Ondanks die blindheid kon hij nog veel dingen op zijn gevoel.
Hij onderhield bij ons nog de hele tuin,en leerde ons zelfs een fietsenband plakken.
Ging s,avonds bij andere mensen op visite,en had eigenlijk een heel normaal sociaal leven.
Aan sport doen dat was er in die tijd voor hem niet bij,want ik praat over 1970 en toen had je deze dingen nog niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ja, dat gaat prima, mijn neef heeft gestudeerd en er zijn voor hem toen speciaal studie boeken in Braille schrift gemaakt en nu heeft hij een hele hoge functie en laat blinde mensen bij hem stage lopen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Na je toevoeging,
Hij zwemt, fiets op een tandem, klimt bergen en wandelt graag en veel met z'n hond.

Toegevoegd na 2 minuten:
Gaat ook gewoon uit en maakt hele lange reizen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja hoor, het zijn net echte mensen
ze kunnen fietsen, als duo op een tandem, en google maar eens op blindensport, dan kom je rinkelbal tegen.
En uitgaan lijkt me ook geen probleem
anneliez
13 jaar geleden
Ja hoor, het zijn gewone mensen, gaan ook gewoon zwemmen en uitgaan enz.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het is bizar zoals wij alles zo gewoon met onze ogen doen, doe ze maar eens dicht als je in de zee zwemt, wedden dat je ze heel snel weer open hebt, je raakt helemaal gedesoriënteerd. maar wanneer je moet omdat je ogen het niet meer doen, dan pas je je gewoon aan, je moet wel accepteren dat niet alles meer zo makkelijk gaat of net iets anders maar als je wil kun je toch veel.
bijvoorbeeld lekker op vakantie met twin travel...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een torbal ziet er op het eerste gezicht uit als een gewone bal. Maar er zitten belletjes in. Zo kun je horen in welke richting de bal rolt. Met deze bal wordt ‘torbal’
gespeeld. Blinden, slechtzienden en zienden kunnen dat spel samen spelen. Alle spelers zijn geblinddoekt. Omdat het spel volledig op het gehoor gespeeld wordt, moet het in de sporthal zeer stil zijn. Toeters en geschreeuw zijn dus verboden.
Naast torbal bestaan er nog andere sporten waar blinden en slechtzienden (meestal met begeleiding en/of met behulp van enkele aanpassingen) aan kunnen deelnemen.
Voorbeelden: atletiek, tandemracen, skiën, boogschieten, zwemmen, zeilen, surfen, waterskiën, rolschaatsen, judo, schaken.
Een blinde kan niet alleen fietsen. Met een tandem gaat het wel. Voorop zit dan een ziende persoon.
Amadea