Hoe komt het dat ik kippenvel op een klein gebied op mijn been heb?

Ik heb laatste tijd vaak kippenvel op een klein gebied op mijn been. Ik heb niet koud.
Hoe komt dat? Het gebeurt heel soms voor dat ik op een klein plek op mijn lichaam kippenvel krijg.

een jaar geleden
6.4K

Antwoorden (1)

Dat is geen kippenvel in de betekenis die wij daar gewoonlijk voor hebben, maar waarschijnlijk Keratosis pilaris. Dat geeft kleine ruw aanvoelende bultjes die rond haartjes tevoorschijn zijn gekomen en dat lijkt wel wat op kippenvel. Keratosis is de medische term voor een verdikte hoornlaag (de bovenste laag van de huid) en pilaris betekent 'rond de haren'. Haren groeien uit een haarzakje. Dit haarzakje is aan de binnenkant ook gewoon bekleed met huidcellen, en die cellen delen en laten uiteindelijk als een huidschilfertje los.

Bij Keratosis pilaris verstoppen de huidschilfers de afvoergang van het haarzakje, waardoor een klein bultje ontstaat. Soms komen de haren niet naar buiten omdat een propje schilfers de opening verstopt. Het kan ook gaan ontsteken, maar het is niet precies bekend waarom dat gebeurt.
Vaak is het erfelijk, zit het in de familie. Ongeveer de helft van alle jonge mensen heeft dit soms. Een onschuldige aandoening die meestal geen klachten veroorzaakt. Vaak wordt het vanzelf minder met het ouder worden. Het verschijnsel kan heel mild zijn, nauwelijks zichtbaar, maar ook uitgebreid. Sommigen vinden het cosmetisch storend. Keratosis pilaris zit vooral op de buitenzijde van de bovenarmen en benen, soms ook in het gelaat, op de billen, of op de romp.

Meestal is er geen behandeling nodig. Eventueel kunnen verzorgende producten worden gebruikt die bedoeld zijn voor droge huid of ruwe huid.
Amadea
een jaar geleden
Anoukje
een jaar geleden
Ik heb geen keratosis pilaris en ook geen ruwe bultjes op mijn rechterbeen. Ik heb niet continu kippenvel op mijn been
Amadea
een jaar geleden
Heb je dan wellicht een huisdier?