Hoe leer ik af om het lijden te vrezen?

Een mens lijdt het meest van het lijden dat hij vreest.

Eigenlijk zou ik gelukkig moeten kunnen zijn, heb geen grote problemen, maar ik ben toch altijd bezig met nare dingen die zouden kunnen gaan gebeuren. Dit werpt een schaduw op mijn leven. Ik zou dit graag willen afleren, of ombuigen.
Hoe doe je dat?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Een mens is heel hardnekkig om iets af te leren.

Maar een mens is heel goed om iets aan te leren.
Dus begin dit gedachte eens om te zetten dat je 'iets anders' wilt aanleren.

Voor dit antwoord kan ik je het beste mijn verhaal vertellen. Misschien vind je een aansluiting.
Ik heb ook altijd angsten gekend. Sinds een jaar of 6 ben ik me dit bewust. Ik weet inmiddels dat deze angsten vanuit mijn ouders komen. Vooral mijn moeder heeft hierin een bijdrage geleverd. Zij was altijd bang, bang dat ik een ongeluk zou krijgen, bang dat ik bij een sekte zou belanden, bang dat ik mijn opleiding niet zou halen, bang dat de fiets gestolen zou worden. Noem het maar op.
Ook een bekende zin: 'shht, stil zijn anders horen de buren je' (in de tuin dan).

Dit was elke dag aanwezig en elke dag werd ik hiermee geconfronteerd. Totdat ik er zelf ziek door werd. Toen heb ik besloten om me uit de invloed van mijn ouders te komen. Ik weet dat het HUN angsten zijn. Want van nature heb ik juist een enorm vertrouwen.

Juist dit vertrouwen heb ik moeten herleren. Want ik wilde sterk in mezelf staan, zonder beïnvloedt te worden door anderen. Tijdelijk door me af te zonder van mijn ouders, zodat ik hun grip op mij kon gaan loslaten.

Nu kan ik zeggen dat het hun angsten zijn. Die angsten zijn hun gewoontes en naar mij toe om mij te beschermen. Daarvoor houden ze van mij.

---

Als je een angst hebt, kan je even bepalen of die angst een naaste bekende zou hebben. Dan kan het zijn angst zijn die jij hebt overgenomen.

Als het jouw angst is, dan moet je je gedachten op hol laten slaan. Ga maar naar het ergste toe wat er kan gebeuren. En nog erger.
Dan pas kom je erachter dat je angst grote onzin is. Want ik had eens een angst dat een collega mij zou doodschieten (op hol geslagen angst). Toen pas wist ik, dit is pure verzinsel. Dit was te erg, en onrealistisch.

---

Geef eens 1 angst door die je wel eens hebt. Dan kan ik die voor jouw in een ander kader plaatsen. En zie je het proces welke je doorloopt. (eventueel in een PB)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Je bent bezig met zaken in een andere tijd. Wat kan gebeuren, is toekomst. Door je te richten op het heden: wat zie ik nu, hoor ik nu, voel ik nu, ruik ik nu, denk ik nu, proef ik nu..., zul je merken dat je angst naar de achtergrond verdwijnt.
Als je merkt dat je aan het piekeren bent, keer je terug naar het nu door je bewust te richten op het moment waar je bent.

Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het vers luidt:

De mens lijdt het meest
voor het lijden dat hij vreest
doch dat nooit op komt dragen
zo heeft hij meer te dragen
dan God te dragen geeft.

Het is altijd minder dan waarvoor je vreest, dus...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een mens lijdt dikwijls het meest
door het lijden dat hij vreest
doch dat nooit op zal dagen
Zo heeft men meer te dragen
dan God te dragen geeft.

Het leed dat is, drukt niet zo zwaar
Als vrees voor allerlei gevaar.
Doch komt het eens in huis,
Dan helpt God altijd weer
En geeft Hij kracht naar kruis.

De moraal: Nare dingen kunnen gebeuren. Maar ze kunnen ook niet gebeuren. Als ze gebeuren valt het allemaal weer mee.