Hoe kom je uit de vicieuze cirkel van slapeloosheid door stress en stress door slapeloosheid?

Ik slaap momenteel nauwelijks tot niet, doordat ik in de afgelopen dagen stress had. Datgene waardoor ik aanvankelijk stress had, is er niet meer, maar nu heb ik stress in mijn lijf door mijn enorme slaaptekort. Door die stress (o.a. hoge hartslag in rust) dreig ik opnieuw niet te slapen in de volgende nacht, waardoor het van kwaad tot erger kan gaan. Hoe doorbreek ik dit? Ik slaap de komende dagen niet thuis en beschik niet over slaapmedicatie... Maar ik móét uit die vicieuze cirkel.

een jaar geleden
1.4K
Ikhebgeenidee
een jaar geleden
Je laatste zin is veelzeggend. Doordat je móét zal het je moeilijk lukken.
Bij de drogist kun je ook middeltjes krijgen om wat makkelijker in slaap te vallen. Ervaringen daarmee zijn wisselend. Informeer en probeer.
Ritsuka
een jaar geleden
Wat doe je om je stress gevoel te verminderen? Ik vind zelf een lang stuk fietsen of wandelen altijd goed helpen, even uitwaaien.
FireSea
een jaar geleden
@Ikhebgeenidee Ja, dat is de pest nou net ook. Ik zou mezelf graag vertellen dat het niet moet, maar ik weet dat het een feit is dat het moet. Na één volledige nacht zonder slaap voel je je al afschuwelijk, laat staan als je meerdere nachten achtereen wakker ligt, doordat de slapeloosheid de slapeloosheid in stand houdt. Daarom heb ik het ook over een vicieuze cirkel...
Tcom
een jaar geleden
Elke dag 2-3 uur fietsen/lopen zou kunnen helpen

Antwoorden (3)

Ik denk dat je maar gewoon moet proberen toch te slapen met alle benodigdheden voor dien. Ik kan zelf niks anders zeggen dan ook maar ervoor te zorgen dat je stresslevel zakt door bijvoorbeeld minder te werken, misschien.
een jaar geleden
Je zou TIJDELIJK melatonine of valeriaan kunnen gaan gebruiken.
https://www.inslaap.nl/slaapproblemen/slaapmiddelen-alternatief-slaapmedicijnen/

Of een vorm van mindfulness die militairen gebruiken:
Wanneer je bij de luchtmacht zit kun je niet rekenen op die 8 uur slaap per nacht, maar moet je het vaak met slechts een paar uurtjes slaap doen. De U.S. Navy Pre-Flight School heeft daarom een wetenschappelijk onderbouwde manier ontwikkeld om in minder dan twee minuten in slaap te vallen, ondanks eventuele storende omstandigheden (denk aan hitte, kou, herrie of een hard bed).
Sharon Ackman legt uit: “Alles begint met een comfortabele houding. Wij hebben gelukkig niet te klagen in ons vertrouwde bed, maar militairen worden getraind om zelfs in slaap te kunnen vallen terwijl ze rechtop zitten. Wanneer je een ontspannen houding hebt aangenomen is het eerst tijd om te focussen op je gelaat. Sluit je ogen en adem diep in en uit. Ontspan elke spier in je gezicht en let erop dat je niet fronst of je ogen toeknijpt. Adem uit en voel je wangen, mond en tong ontspannen. Laat de druk op je ogen los en laat je ogen rusten in je oogkassen. Dat alles geeft je lichaam het signaal dat het tijd is om te rusten.
Focus nu op je schouders en laat ze zo laag zakken als je kan. Voel hoe de achterkant van je nek ontspant. Adem diep in en adem traag uit, terwijl je de druk op je spieren uitblaast. Denk nu aan je armen en begin met je rechterkant als je rechtshandig bent of links als je linkshandig bent. Focus op je biceps en laat elke vorm van spanning erin los. Lukt dit niet goed, span de spier dan eerst even aan en ontspan vervolgens weer. Beweeg nu je onderarm aan dezelfde kant en laat hem dan helemaal ontspannen. Laat vervolgens je hand en vingers levenloos liggen naast je been. Herhaal vervolgens dezelfde stappen met je andere arm.”

Zie verder:
https://www.rtlnieuws.nl/lifestyle/eigen-huis-tuin/artikel/5164733/militairen-gebruiken-dit-trucje-om-2-minuten-slaap-te

Werkt dit niet?
“Zeg dan de woorden ‘niet nadenken’ keer op keer opnieuw voor minstens 10 seconden. Dit verbant alle andere gedachten waardoor je minder snel afdwaalt. Wanneer je eenmaal fysiek volledig ontspannen bent en je je hoofd minstens 10 seconden leeg kan houden zal je in slaap vallen.”
.
Je kunt ook proberen de oorzaak van de stress te verminderen of te relativeren.
Tips van Thuisarts:
https://www.thuisarts.nl/stress/ik-wil-beter-omgaan-met-stress
Toegevoegd op 07 mei 2022 10:08: tekst
SimonV
een jaar geleden
Je het het over moeten maar is deel van het probleem. Slapen heeft te maken met loslaten. Bij stress gaat het deels over de situatie zelf maar vooral ook je reactie erop. Controle willen houden over een situatie.
Wat je kan doen is in elk geval zorgen voor de juiste voeding. Uitkijken met snelle suikers en zorgen voor voldoende eiwitten.
Daarnaast bepaalde voedingssupplementen. Denk aan magnesium en bepaalde vitaminen. 5htp helpt, samen met andere stoffen de aanmaak van serotonine en melatonine. Andere aminozuren kunnen soms ook helpen. Beetje persoonlijk.
Verder kruidenmiddelen. Bijvoorbeeld valeriaan.
Ook energetische middelen. Bijvoorbeeld de nachtversie van de rescue remedie. Kan je overdag al mee beginnen want het helpt vooral om te ontspannen en het denken een beetje los te kunnen laten.
Lichaamsbeweging overdag is goed. Vooral oefeningen als yoga. Proberen toch op tijd op te staan en zorgen voor daglicht, zodat je biologische klok zich kan bijstellen.
Ook zorgen voor een donkere slaapkamer. In de periode voordat je gaat slapen zorgen voor weinig licht. Als je 's nachts uit bed moet, bijvoorbeeld naar de wc, beter ook geen licht maken. Rood licht werkt minder verstorend. Bijvoorbeeld zo'n achterlichtje van de fiets is dan beter. Liever niet 's avonds op je computer of smartphone maar het scherm in de nachtstand kan ook schelen. Als je rustig in bed ligt en niet slaapt, rust je toch, Een rustig muziekje kan dan schelen. Ook zijn er van die apparaatjes op batterijen, bedoeld voor kinderen, met rustige geluiden, zoals van water.
Verwijderde gebruiker
een jaar geleden