Hoe heet het, als je vlekken die er niet zijn vanuit je ooghoeken ziet?

Dus, als je rechtdoor kijkt, en je ziet in je ooghoek af en toe iets bewegen maar dat is er niet. Dit komt door iets vanuit de ogen, maar hoe heet het?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
10.9K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zijn bloedsuikerspiegel en bloeddruk in orde?

Antwoorden (4)

Ze worden ook wel Troebelingen genoemd.

De oorzaken hiervan kunnen zijn:

- Veroudering (Gaat na een tijd weer over)
- Scheur in de netvlies (Ga naar de dokter!)
- Oogontstekingen (Ga naar de dokter!)
- Te lang kijken in het licht (Gaat snel weer over)
- Bloedingen (Kunnen diabetici krijgen, ga naar de dokter!)

Maarja, die vlekken heten Troebelingen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat zijn Mouches volantes (vliegende muggen). In het Latijn heet het Myodesopsie en in het Nederlands is dat glasvochttroebeling.
Mouches volantes zijn zichtbaar als zwevende zwarte draadjes, vliegjes of spinnetjes, vooral tegen een heldere achtergrond zoals een blauwe lucht. Ze zitten op een vaste plek in het gezichtsveld en bewegen mee als men hoofd of ogen beweegt. Ze komen vooral voor op oudere leeftijd bij mensen die bijziend zijn. Het is een onschuldig verschijnsel en wordt meestal niet behandeld tenzij iemand er heel veel last van heeft.
Amadea
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt, heb ik ook. En ik ben bijziend.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik heb het ook. Je leert gewoon er langsheen kijken, dan merk je het nauwelijks meer op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt, ik heb ze ook, vooral bij witte of heldere achtergronden.
Myodesopsie (Ned. glasvochttroebeling of (uit het Fr.) mouches volantes) is een vrij algemeen voorkomend entoptisch verschijnsel dat gekenmerkt wordt door schaduwachtige vormen die alleen of in groepen voorkomen in het gezichtsveld, welke de vorm van puntjes, draden of stofwebben hebben en langzaam de oogbewegingen volgen. De term is afgeleid van het Griekse myioeidès ('gelijkend aan vliegen') en òpsis ('zicht')

Lees meer hierover op deze site±
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Pijnboom,

Als ik je vraag goed begrijp bedoel je niet die vlekjes die meebewegen met je oogbeweging maar meer iets wat je vanuit je ooghoek denkt te zien bewegen.
En wat verdwijnt als je er rechtstreeks naar kijkt.

Als dat is wat je bedoeld is dat als volgt te verklaren.

Op je netvlies bevinden zich staafjes en kegeltjes
Staafjes nemen alleen contrasten waar in zwart-grijs-wit

Kegeltjes zijn gevoelig voor kleuren

Staafjes liggen over je hele netvlies, behalve in de gele vlek. Dat is het deel van je netvlies waarmee je het scherpst kan zien

Kegeltjes liggen alleen in de gele vlek en in de direkte omgeving daaromheen

Als jij recht voor je uitkijkt, dan neem je voorwerpen die in je verre rechter en linker hoek zijn als zwart-grijs waar en als jij er weer recht naar kijkt zie je weer kleur... Wat jij denkt als schim te zien is de overgang van kegeltjes
(kleuren) naar staafjes( zwart/ wit contrasten)

Ik weet niet of er voor dit fenomeen een officiele naam is.
Ik noem het gewoon schimmen zien.

Toegevoegd na 4 minuten:
Wat je ook zou kunnen bedoelen is de zogenaamde aura die migraine patienten soms zien vlak voor een aanval.
Maar dat zijn meer lichtflitsen of lichtvlekken/sterretjes, dan schimmen.

Deze auraverschijnselen duren meestal tussen de 20 en 60 minuten en worden meestal gevolgd door ernstige hoofdpijnklachten. Heel soms komt het voor dat een aura niet gevolgd wordt door hoofdpijn. Auraverschijnselen zijn niet gevaarlijk en zijn van voorbijgaande aard.