Mag ik autorijden met verband?

Ik heb mijn hand verbrand en heb nj een plek van 3-4 cm boven op mijn hand. Er moet nu een gaasje op alleen om ervoor te zorgen dat het niet gaan schuiven moet er ook een verbandje omheen tot aan het begin van de pols. Ik heb maandag rijles en vroeg me af of ik gewoon mag autorijden ivm verzekeringen. Ik kan mijn hand evengoed bewegen als normaal. Kan iemand mij helpen of dit mag?

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
4.9K
SentWierda
2 jaar geleden
Het is altijd verstandig vooraf contact hierover op te nemen met je verzekering en ook met de rijschool.
Want heb je dat niet gedaan en ontstaat een aanrijding-met-verband-om, dan kan de verzekering moeilijk gaan doen.

Antwoorden (2)

Als het verband geen belemering is dan mag je gewoon autorijden.
2 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Oke dus mijn rijschool gaat geen problemen krijgen stel dat ik een ongeluk maak kn de verzekering niet gaan zeggen dat ik niet goed de suto kom besturen want ik had verband om?
ronron1212
2 jaar geleden
Daar is je rijschoolhouder voor verantwoordelijk die mag je niet laten rijden als je dat niet kunt
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Ja maar mijn rijschool is niet te bereiken en dan zou ik wel optijd mijn rijles af willen zeggen als dat niet mag anders komt mijn instructeur voor niks hierheen :/
tinus1969
2 jaar geleden
Je rijinstructeur zal ter plekke beoordelen of je veilig kunt rijden. Geen ongelukken is ook hun verantwoordelijkheid.
nul1
2 jaar geleden
Er is geen speciale wet voor het besturen van een auto met je hand in het verband. Je moet wel lichamelijk en geestelijk in stast zijn een auto te besturen. Het CBR contoleert dit door middel van een gezondheidsverklaring.
Als je de gezondheidsverklaring van het CBR invult kan je misschien zelf ook een betere inschatting maken. https://www.cbr.nl/nl/rijbewijs-halen/auto/gezondheidsverklaring-autorijbewijs/vragen-van-de-gezondheidsverklaring.htm
Als jij rijles hebt, dan is de rijinstructeur verantwoordelijk voor de verkeersveiligheid. Die is dan ook de enige die kan bepalen of je wel of niet mag autorijden.

Maar stel je het anders voor: zou je met een handschoen aan mogen autorijden? En wat is het verschil tussen een handschoen en jouw verbandje wat bedoeld is om een gaasje vast te houden? (Kan je er eventueel een handschoen overheen doen?)

Als ik je rijinstructeur was, zou ik je gewoon laten lessen en alleen iets alerter zijn op mogelijke verkeerde bewegingen die je maakt door dat verbandje.