een persoon die gereanimeert word is dood, stel de reanimatie lukt, weet hij/zij dan nog wat er gebeurt na het dood zijn??

en dan bedoel ik het witte licht of de levensflits of iets in die geest

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.4K

Het beste antwoord

biologisch ben je dood geweest omdat je hard stil stond.
maar als je hersenen niet langer dan 7min zonder bloed hebben gezeten, ben je nog gewoon dezelfde.
naja, in principe.

mensen die een goed leven hebben gehad en niet bang zijn voor de dood, kunnen hun lichaam makkelijk loslaten.
zij zullen in dit geval dus het licht hebben gezien.
ben je iemand die bang is voor de dood, dan kun je je lichaam maar moeilijk loslaten, vandaar dat er ook zoveel bezwaren zijn tegen crematie.
het licht er dus aan hoe bang i is voor de dood.
als je lichaam niet los kan laten, treed je wel uit maar ben je nog verbonden met je lichaam, en zie je (voor zover een geest kan zien) wat er met je lichaam aan het gebeuren is.
vandaar dat mensen die terugkomen meestal geirriteerd zijn, omdat er iets traumatisch met hun ziel is gebeurd.
want ja, een beetje schokkend is het wel, als je je eigen lichaam gereanimeerd ziet worden...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Iemand bij wie reanimatie lukt is niet dood (geweest)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Iemand bij wie reanimatie lukt is niet dood(geweest) misschiens wel klinisch dood.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In de vraag is echter geen sprake van klinisch dood. Daarover wordt geen vraag gesteld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Leg vier mensen op een rij. Eén slaapt, de volgende is flauwgevallen, nummer drie is dood en de vierde is bewusteloos. De meeste mensen hebben feilloos in de gaten welke persoon dood is. Die moet gereanimeerd worden en dat is wat je leert op een reanimatietraining.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat er onduidelijkheid is over wat dood zijn is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat denk ik dus ook. :-)
Ja, het gebeurt dat die mensen zich dan nog iets herinneren. BDE wordt dat genoemd, bijna dood ervaring. Daar is een zeer emotionele ervaring, waar vaak moeilijk over gesproken wordt. Ook omdat er mensen zijn die ontkennen dat dat mogelijk is. Hier kun je er meer over lezen: http://www.bijnadoodervaring.nl/

Toegevoegd na 23 minuten:
Daar = Dat
Amadea
13 jaar geleden
Ik snapwat je bedoelt: de bijna dood ervaringen.

http://www.bijnadoodervaring.nl/

Eén link zet ik hier neer. Maar met google kom je zoveel verder als je je erin verdiept.

Tv-gprogramma's, boeken: er wordt tegenwoordig vaker over gesproken. 't is natuurlijk ook iets bijzonders. En vooral prettig als je het kunt navertellen. Doordat mensen zich soms haarscherp herinneren wat zij hebben ervaren kunnen zij dat vertellen en weten ook wij ervan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn verschillende definities van dood. Iemand waarbij de reanimatie slaagt was slechts klinisch dood. Dit is de toestand waarbij ABC (ademhaling, bewustzijn en circulatie (bloedsomloop) ) afwezig zijn. Door middel van reanimatie kan deze toestand soms ongedaan worden gemaakt. Als dit niet gebeurt dan treedt na 4 tot 6 minuten de biologische dood in.

Er zijn vele verhalen van mensen die klinisch dood zijn geweest die een bijna dood ervaring hebben meegemaakt. Algemeen wordt echter aangenomen dat de ervaring niet iets is wat iemand echt meemaakt, maar dat het wordt veroorzaakt door zuurstofgebrek in de hersenen. Hierdoor ziet men dingen of herinnert men zich dingen die niet echt gebeurd zijn, maar slechts in het hoofd van de persoon zelf plaatsvinden. Omdat het besef van plaats en tijd weg is tijdens deze fase maar de hersenen nog niet zijn afgestorven lijken deze ervaringen soms zeer realistisch, maar het is dus iets dat plaatsvindt vlak voor de biologische dood en daaruit kun je niet opmaken wat er gebeurt na het dood zijn.

Toegevoegd na 4 minuten:
Ik heb ook nog een linkje toegevoegd over een mogelijke fysieke verklaring voor bijna-dood-ervaringen. Zoals uittreding (jezelf op je sterfbed zien liggen).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb bijna doodservaring gehad, een 17 tal jaar geleden door een zwaar verkeersongeval.
Door de slag kreeg ik water rond de hersenen,lag ik drie dagen in coma.
Toen ik terug bijkwam herinnerde is nog een donkere tunnel met felle mooie kleuren die op mij afkwamen.

Het was het mooiste wat ik ooit ervaren had.
Al mijn pijn en angsten waren verdwenen als sneeuw voor de zon.
Ik zweefde en had zo'n heerlijk gevoel.
I
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn mensen die iets ervaren en zich iets herinneren. Die ervaring wordt ook door wetenschappers niet ontkend, de betekenis van die ervaring is wel een bron van discussie. Sommigen zeggen dat het het bestaan van leven na de dood bewijst, anderen zeggen dat het een functie van de hersens is om met het (bijna) sterven om te gaan. Geen van beide standpunten is bewezen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn genoeg mensen die een bijna-dood-ervaring hebben gehad. Allemaal omschrijven in grote lijnen ook hetzelfde: ze maken de gebeurtenis mee vanuit de derde persoon. Ze zien zichzelf liggen met mensen erom heen etc, maar of het echt gebeurt of het een soort droom is? Laten we hopen dat u er nooit achter komt!

Wat wel een feit is, is dat veel mensen die in een coma waren / of zelfs in slaap of bewusteloos waren, precies konden vertellen wat er gezegd is.