Waarom is deze honing niet geschikt voor kinderen onder de 12 maanden?

Ik heb ' heldere bloemenhoning' van het merk Gewoon. Op de verpakking staat dat die niet geschikt is voor kinderen jonger dan een jaar. Wat maakt hem niet geschikt?

2 jaar geleden
1.4K
TurfGraver
2 jaar geleden
Eet geen honing. Beijen maken het niet voor ons.
HeerVoldemort
2 jaar geleden
TurfGraver...
Wat mogen we dan wel eten?
Een kip legt zijn ei niet voor mij, en die kip heeft er ook niet om gevraagd om geslacht te worden...net als de haan. Hetzelfde geldt voor elk dier of dierlijk product.
Maar ik neem aan dat een sla ook echt niet groeit voor mij, bovendien neem ik dan de slak zijn voedselbron af.
TurfGraver
2 jaar geleden
De keuze is aan jou HeerVoldermort.
Een bewust levenslustig wezen misbruiken of genoeg sla produceren dat u en uw slakken kunnen eten?
Ritsuka
2 jaar geleden
Imkers zorgen goed voor hun bijen. Ze hebben er geen last van dat er honing word geoogst.
TurfGraver
2 jaar geleden
Weet je dat zeker Ritsuka?
Per potje honing gaan ong. 100 beijen dood.
De suikerwater of glucose-fructose stroop die ter vervanging wordt geplaatst is minder voedzaam waardoor ze vatbaarder zijn voor ziektes en pesticiden doordat hun immuunsysteem minder sterk is.
Daarnaast worden hele kolonies (aangezien dat rendabeler is) gedood in de herfst zodat alle honing geoogst kan worden.
Z512099
2 jaar geleden
Aan honing hangt dus een reukje.
tinus1969
2 jaar geleden
Het zijn bijen. What’s next, geen aardappels want dat overleeft de plant ook niet?
TurfGraver
2 jaar geleden
Ja tinus want bijen en aardappelen zijn het zelfde. :/
Er zijn wel diervriendelijker alternatieven.

Antwoorden (1)

Baby's hebben totdat ze 1 zijn een verminderd immuunsysteem. Honing kan soms schadelijke bacteriën bevatten, volwassenen hebben hier geen last van, maar voor baby's is dit gevaarlijk.
Botulisme is een ernstige ziekte die veroorzaakt wordt door het toxine van de bacterie Clostridium botulinum. Deze bacterie komt overal in de natuur voor, de problemen ontstaan als de bacterie de kans krijgt om uit te groeien en toxine te produceren.In Nederland is botulisme een zeer zeldzame ziekte. Mensen kunnen botulisme oplopen door het eten van besmet voedsel dat onjuist is ingemaakt of bewaard. Botulisme kan bij uitzondering ook optreden door contact met dode vissen en dode watervogels.

Wat is infantiel botulisme

Bij infantiel botulisme zijn de sporen van de bacterie in de darmen terecht gekomen. Omdat de darmflora van kinderen tot 1 jaar oud nog niet volledig is ontwikkeld, kunnen de sporen ontkiemen en in de darm toxine gaan produceren. Infantiel botulisme treedt in 98% van de gevallen op bij baby’s in de leeftijd van 1 tot 6 maanden. Symptomen zijn slikklachten (kwijlen), voedselweigering, obstipatie, spierzwakte en verlammingen. Ook de ademhalingsspieren kunnen aangedaan zijn, wat tot de dood kan leiden.

Hoe komen sporen van Clostridium in honing?

Sporen van de bacterie kunnen via de pootjes van bijen in honing terechtkomen. De bacterie kan ook voorkomen in thuis bereide en langdurige bewaarde groenten en vlees, knoflook en olie.
Het is aan te raden om kinderen tot 1 jaar geen honing te geven om infantiel botulisme te voorkomen.

Wat kun je nog doen als een baby honing heeft gegeten?

De kans dat een baby ziek wordt, is zeer klein. Desalniettemin is het goed om alert te zijn op de symptomen van infantiel botulisme en als deze optreden de dokter te bellen. Als een baby toch ziek wordt is de behandeling in het ziekenhuis vooral gericht op ondersteuning van vitale functies. Botulismeantitoxinen worden in de regel niet gegeven aan kinderen. Baby’s kunnen binnen enkele weken herstellen.
Toegevoegd op 04 januari 2022 10:43: bron
Ritsuka
2 jaar geleden
HeerVoldemort
2 jaar geleden
Als aanvulling, elke honing is dus ongeschikt, niet perse de honing van Gewoon.