Waar komt het weg dat op latere leeftijd bij de vrouw taille verdwijnen?

Deze vraag; ik weet dat dat met de overgang te maken heeft, maar toch vraag ik mij af hoe dat biologisch in ze werk gaat?
Oudere vrouwen hebben geen taille meer als je kijkt naar kleding voor oudere dames in een winkel speciaal daarvoor (doelgroep). Dan is dat geen kleding helaas als dat zij vroeger droegen (was het maar zo. Prachtig vind ik dat :-)), maar aangepast omdat ze geen taille meer hebben (zitten geen taille in).
Nou is dus de vraag hoe dat tijdens de overgang en daarna allemaal verdwijnt, en of dat snel of langzaam gaat enz?

2 jaar geleden
2.8K
Pieterke
2 jaar geleden
Er zijn wel oefeningen die ervoor kunnen zorgen dat het vet om je taille vermindert. Bijv. een hoela hoep om je middel en dan deze rond laten draaien. (ouderwets maar ze zijn nog steeds te koop).

Antwoorden (1)

Dat wordt vooral veroorzaakt door de geslachtshormonen. Vrouwen krijgen na de overgang een meer ‘mannelijke’ vetverdeling. Want door de daling van de oestrogeenproductie verandert tevens de verdeling van het lichaamsvet. Dat gaat dan meer rond het middel en op de buik zitten.
Oestrogeen bevordert namelijk de vetopslag in de borsten en rond de heupen.
Toegevoegd op 24 augustus 2021 14:46: tekst
Amadea