Wat betekent een altijd lage lichaamstemperatuur?

Hi allemaal,
Gewoon vanuit nieuwsgierigheid stel ik deze vraag.
Met kleine kinderen check je geregeld de lichaamstemperatuur met een digitale oormeter. Normaliter ligt een lichaamstemperatuur geloof ik tussen 36-37,5 alleen elke keer als ik mezelf controleer heb ik eigenlijk een lage temperatuur van zo'n 34,6-35,5 en als ik ziek ben dan/warm ben dan zit ik tegen de 37/37,5 aan.

Nu ben ik wel eens benieuwd of dit vaak voorkomt en of dit ook bijvoorbeeld iets zegt over 'dat ik het altijd snel erg warm heb als ik aan het sporten ben, en voornamelijk indoor', dan is het soms zelf zo dat ik erg veel zweet, het beeld wat trager gaat en af moet afkoelen. Soms vervelend bij dit soort situaties, maar normaliter heb ik er geen last van.

Wie heeft dit nog meer, komt dit vaak voor, heeft dit redenen of ...?

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
2.9K
bamibal
2 jaar geleden
Het ligt waarschijnlijk aan je thermometer of aan de manier van meten. Heb je al eens een ouderwetse rectale thermometer geprobeerd? Waarschijnlijk heb je dan ook een normale/gemiddelde themperatuur.
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Hi @Bamibal, de overige gezinsleden hebben een correcte temperatuur...
en niet alleen vandaag maar eigenlijk laatse 100X dat we hebben getest
Pieterke
2 jaar geleden
Het komt vaker voor dat mensen altijd een lage lichaamstemperatuur hebben. Dat hoeft niet persé een probleem te zijn of op een afwijking/ziekte te duiden. Mijn moeder had ook altijd een lage lichaamstemperatuur. Als je het echt een probleem vindt vraag het dan eens aan je huisarts als je daar toch een keer moet zijn.
tinus1969
2 jaar geleden
Toch eens rectaal meten; bij sommige mensen is het verschil oor-rectaal groter dan bij andere. Kan bv liggen aan de vorm van je oorkanaal.

Antwoorden (1)

Een altijd lage lichaamstemperatuur van 34,6-35,5 is niet verontrustend.
De plaats van meting bepaalt in hoge mate de temperatuur.
De acceptabele 'ondergrens' is 34,7 graden - en dat is bij een axillaire meting (in de oksel). Een oormeting is een fractie hoger en de hoogste metingen zijn de rectale metingen.
Het is het beste om alle drie metingen uit te voeren, om een goed overzicht te krijgen.