Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ik heb op vakantie een nieuwe menstruatiecup gekocht en kan hem niet steriliseren is dit erg?

Ik ben op hotel en heb geen toegang tot kokend water etc. Ik zou hem voor de eerste keer gebruiken, hij zit nog in de verpakking. Kan dit kwaad? Of beter toch een tampon gebruiken ?

2 jaar geleden
2.1K
ronron1212
2 jaar geleden
geen waterkoker op de kamer?
Abcde
2 jaar geleden
Bestel een kop thee. Grote kans dat je een glas kokend water krijgt met een los theezakje erbij. Je kunt het kokend water gebruiken voor de cup en het theezakje ongebruikt achterlaten. Je kunt ook aan een medewerker van het hotel vragen water voor je te koken.
Ritsuka
2 jaar geleden
Ik zou hotelpersoneel vragen om kokend water

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Ja, het is niet goed om een menstruatiecup te gebruiken als die niet eerst gesteriliseerd is. De cups zijn gemaakt van rubber, siliconen of thermoplastisch elastomeer (verschilt per merk). Bij normaal gebruik vormt dat geen risico voor je gezondheid. Onder normaal gebruik wordt verstaan dat de cup wordt gereinigd voor nieuw gebruik en na maximaal twaalf uur wordt geleegd. Ook na gebruik moet het kelkje weer worden gesteriliseerd in kokend water.

Je loopt namelijk risico op een infectie vergelijkbaar met de tamponziekte, omdat je er bacteriën mee in een uitnodigende leefomgeving brengt.

Als ik jou was zou ik een waterkoker of dompelaar aanschaffen, zodat je zelf in jouw hotelkamer water kunt koken. Er zal toch op z'n minst in de badkamer een stopcontact moeten zijn!
(Lees meer...)
Amadea
2 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding