Welke kleding is geschikt om op 60 graden te wassen?

Ik moet binnenkort een operatie ondergaan aan mijn knie voor een knieprothese, maar nu blijkt uit een vooronderzoek dat ik een huidbacterie bij mij draag waarvoor een speciale behandeling 5 dagen voor de operatie moet plaatsvinden, en daarvoor medicatie heb gekregen.

Maar nu het volgende, er wordt verteld dat ik al mijn kleding op 60 graden moet wassen, en die gedurende 5 dagen voorafgaande aan de operatie steeds moet wisselen.

Ik wil makkelijke kleding dragen, maar welke kleding is nu geschikt om op 60 graden te wassen? Ik kan daar niet wijs uit worden, overal wordt 40 graden geadviseerd.

Wie kan mij daar wat over uitleggen? Of wellicht heeft iemand daar al eerder mee te maken gehad?

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
5.3K
Amadea
2 jaar geleden
Effen katoenen kleding kan daar tegen. (Geen patroontjes erop, want dan kunnen de kleuren door elkaar gaan lopen).
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Is dit ook mogelijk bij joggingbroeken, die zitten namelijk lekker soepel, staat vaak wel 40 graden op.
Amadea
2 jaar geleden
Van een aantal joggingbroeken heb ik het wasvoorschrift opgezocht en die gaven allemaal aan dat het zelfs niet meer dan 30 graden mag zijn. Dus nee, die zijn niet geschikt.
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Ik heb ook een medicatiepakketje meegekregen, waslotion en een neuszalf.
Alleen bij de map die ik meekreeg '' snel op de been " werd dit genoemd.
jc54
2 jaar geleden
Wat U beschrijft is een gebruikelijke (voorbehoeds)behandeling bij het plaatsen van een (vaat)prothese, zoals een knieprothese of een heupprothese.
Het gaat er om dat je (hele) lichaam ge des-infecteerd wordt tegen de Staphylococcus areus-bacterie. Dit is een bacterie bij veel mensen altijd of tijdelijk verblijft. De bacterie zit vooral in de neus en keel. Bij gezonde mensen zal deze bacterie bijna nooit infecties veroorzaken. Wanneer hij echter de kans krijgt om door de huid (via een wond) je lichaam binnen te dringen, kunnen er vervelende infecties ontstaan, Om dit te voorkomen krijgen mensen die een (voornoemde) prothese moeten krijgen, een medicatiepakketje mee.
Persoonlijk ben ik aangemeld voor een heupprothese (vandaar deze informatie), maar bij mij is niets vermeld van kleding wassen op 60 graden. Om hierover meer zekerheid te verkrijgen adviseer ik om nog maar eens contact op te nemen met Uw orthopeed, en e.e.a. door te nemen.

Antwoorden (2)

Wat in elk geval meestal heet gewassen kan worden zijn lange katoenen onderbroeken. Misschien is het een idee om een lange onderbroek onder je joggingbroek te dragen. Ik vermoed dat het hoofdzakelijk ermee te maken heeft dat de huidbacterie van het beenomhulsel verwijderd kan worden en daarom alleen bij heet wassen gedood wordt. Als ik jou was, zou ik dit voor de zekerheid even vragen aan jouw behandelaar of dit mogelijk is.
amc
2 jaar geleden
Amadea
2 jaar geleden
Dat lijkt me nu in de zomer wel zeer onbehaaglijk warm aan de benen, dan zweet je je rot....
amc
2 jaar geleden
Als het nu een erg warme zomer zou zijn, dan kan ik me dit voorstellen. Maar voorlopig is het nog niet bloedheet en het is slechts 5 dagen dat de speciale behandeling voor de huidbacterie nodig is. Daar komt nog bij dat je in katoen nooit zo zweet als in kunststof omdat katoen vocht beter opneemt. Feit is nu eenmaal dat kleding gewoon nooit zo heet gewassen kan worden en als het al katoen is, dan heb je altijd nog het krimprisico. Alleen lijfwas/ondergoed, handdoeken, beddengoed etc. kan op hoge temperatuur gewassen worden.
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Nee die optie van die lange onderbroek wijs ik af, en zoals Amadea al zegt niet echt behaaglijk, en niet aantrekkelijk voor mij
100 procent katoen kan je in principe op 60 graden wassen. Wat ik afraad zijn mixjes met katoen. Bijv. 50 procent katoen, 40 procent polyester en 10 procent viscose. Stoffen als elastaan en polyester wil je absoluut niet op 60 graden wassen. Dit vanwege de fitting, maar ook omdat je dan een soort 'krokant' elastiek krijgt waar je niks meer mee kan. 100 procent katoen zal ietwat slinken en de eerste paar uren waarschijnlijk wat strakker aanvoelen. Maar eerlijk? Ik heb mijn 100 procent katoenen spijkerbroeken op 60 graden gewassen (wasvoorschrift adviseerde 40 graden) en ze waren na een dag alweer zoals vanouds. Je beschadigt de stof wel meer dan wanneer je op 40 graden wast, dus gebruik hier niet je mooiste katoenen kleding voor.
Joggingsbroeken zijn vaak geen 100 procent katoen en bestaan vaak uit een mix van verschillende stoffen. Pas daar dus wel mee op!
Toegevoegd op 30 juli 2021 10:14: tekst
2 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Dank je voor je reactie. Ik heb zojuist toevallig een joggingbroek besteld die 100% Katoen is, nu weet ik niet of je zoiets vanuit nieuw kan dragen, of dat ik die toch nog eerst moet wassen op 60 graden.