Is het gebruik van deodorant ongezond?

Omdat ik nogal veel zweet onder mijn oksels en dat onfris ruikt wil ik deodorant gaan gebruiken. Maar ik heb er nogal wat vragen bij. Als het het zweet tegenhoudt, dan kan het toch niet gezond zijn? Verstopt het de poriën? En wat met de chemische stoffen? In hoeverre komen die in het lichaam terecht?

2 jaar geleden
1.5K
Amadea
2 jaar geleden
Deodorant houdt niet tegen dat je zweet, maar voorkomt dat dit zweet gaat stinken.
Goeievraagstell
2 jaar geleden
Oh. Dat is vreemd. Ruikt het dan niet naar een mengsel van zweet en deodorant? Of wordt echt de geur geneutraliseerd?
Amadea
2 jaar geleden
Zweet zelf is geurloos. Pas wanneer het in aanraking komt met de bacteriën op de huid, krijgt het een typische zweetgeur. De werkzame stoffen in deodorant pakken de bacteriën aan, zodat die geen kans hebben om een nare geur te ontwikkelen.

Antwoorden (1)

Deodorant, is bedoeld om zweten tegen te gaan of de geur van zweet te verdoezelen.
In de meeste landen wordt verschil gemaakt tussen deodorant en antitranspirant. Een deodorant is een product dat het zweten niet verhindert, maar de geur die door het zweten en het broeien in de oksel ontstaat tegengaat door deze te wijzigen, door het ontstaan van geur te voorkomen of door er een sterkere geur overheen te leggen.
Een antitranspirant is een middel dat het zweten verhindert, hierdoor komt er minder zweet onder de oksel waardoor er ook minder geur ontstaat.
Je zou je zorgen kunnen maken dat het blokkeren van het vrijkomen van zweet een probleem kan zijn, omdat zweet gifstoffen uit het lichaam kan spoelen. Maar er zijn genoeg andere zweetklieren in het hele lichaam die dit kunnen opvangen. Er is geen significante opeenhoping van ‘biologisch afval’ bij het gebruik van anti-transpiranten.

Er wordt soms gedacht dat gebruik van deodorants borstkanker kan veroorzaken, maar daar is een wetenschappelijk bewijs voor.

De FDA heeft erkend dat kleine hoeveelheden aluminium die in sommige deodorants zit opgenomen kunnen worden door de huid. Dit kan slecht zijn voor mensen met een nieraandoening. Het agentschap waarschuwt mensen met een nierfunctiestoornis een arts te raadplegen voordat ze anti-transpiranten gebruiken die aluminium bevatten.

Er is verder geen bewijs dat gebruik van deodorants ongezond is.
Je kunt allergisch zijn voor sommige deodorants, maar dat kun je ook voor gezonde producten (melk, groente, zonlicht, etc.)
Het meest voorkomende symptoom van intolerantie voor deodorant is het ontstaan van een rode, schilferige uitslag in het gebied waar het product is aangebracht. Een branderig gevoel en jeuk in de oksel kan ook op een onderliggende intolerantie voor deodorant duiden. In zeer ernstige gevallen kunnen vochtafscheidende rode bulten en blaren ontstaan. Een dergelijke reactie op deodoranten of anti-transpiranten kan plotseling ontstaan na de eerste keer aanbrengen of zelfs na maanden gebruik.

Edit: een wetenschappelijk bewijs = Geen wetenschappelijk bewijs
SimonV
2 jaar geleden
Amadea
2 jaar geleden
In plaats van "daar is een wetenschappelijk bewijs voor" bedoel je waarschijnlijk "daar is géén wetenschappelijk bewijs voor"?