Hoe komt het dat beweging voor meer energie zorgt?

Beweging geeft energie, maar waarom is dat, hoe zorgt het lichaam ervoor dat je na afloop meer energie hebt? Graag alleen reageren als je een bronvermelding hebt.

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
1.3K
tinus1969
2 jaar geleden
Wat bedoel je met 'beweging geeft energie'? Wat voor energie heb je het over? Energie is een woord met veel betekenissen.
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Fysieke energie. Als in hoe energiek je je voelt.

Antwoorden (2)

Door te sporten stimuleer je je bloedsomloop. Hierdoor komt er onder andere meer zuurstofrijk bloed in je lichaam en dus ook je hersenen. En dat is in feite energie. Ook zorgt beweging ervoor dat de niveaus van stresshormonen als adrenaline en cortisol verlaagd worden, waardoor je meer energie krijgt.
Amadea
2 jaar geleden
Door veelvuldig en regelmatig te sporten krijg je energie. Je voelt je fitter en daardoor ook gelijk een stuk vrolijker. Je versterkt door te bewegen zowel je spieren als je botten en pakt overgewicht aan. Het draagt bij aan gezondere hart- en bloedvaten, waardoor ook je hersenen optimaal kunnen functioneren.

Je zult je minder vermoeid voelen, ook doordat je nachtrust met sprongen vooruit zal gaan. Je zult beter slapen en zo beter tot rust komen. Het bewegen zorgt ervoor dat je dieper en langer slaapt, waardoor je ’s morgens energieker bent.

Bewegen helpt bij aanmaak van stoffen
Bepaalde stoffen worden aangemaakt tijdens intensieve beweging. Dopamine is één zo’n stof en draagt bij aan een hoger geluksgevoel. Het zorgt voor het fijne, energieke en gelukkige gevoel dat je achteraf ervaart.

Ook wordt Serotonine aangemaakt, wat je helpt om stabiel te zijn op emotioneel vlak. Het bewegen brengt je serotonine gehalte omhoog, waardoor je een sterker dosis zelfvertrouwen ervaart.
fremar