Kan ik naar een andere huisartspraktijk dan mijn partner?

Ik ben sinds kort verhuist en gaan inwonen bij mijn vriend. Nu is mijn huidige huisarts zo'n 2 uur rijden en wil ik dus overstappen. Mijn eerste idee was om bij dezelfde huisarts te gaan als mijn vriend, maar ik heb hier veel gedoe mee. Het duurt heel lang, ze zijn onpersoonlijk en mijn gevoelige gegevens kwijt geraakt (ik moet een inschrijfformulier opnieuw invullen). Nu zit ik te denken aan een andere huisartspraktijk. Maar is het onhandig als ik bij een andere huisartspraktijk zit dan mijn partner?

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
2.7K

Antwoorden (2)

Ja, dat mag. In Nederland bestaat het recht op vrije artsenkeuze. U kiest zelf wie uw huisarts wordt. En u mag van huisarts veranderen. U kunt om verschillende redenen van huisarts willen veranderen. U bent verhuisd of u wilt bijvoorbeeld graag dezelfde huisarts als uw partner – of juist niet.
Wat je zou kunnen overwegen:
- een huisarts die je partner niet kent zal waarschijnlijk onbevooroordeeld zijn als je over je partner praat.
- je gaat niet voor de gezelligheid naar de huisarts maar omdat je hoopt op een deskundig advies van iemand die in geval van nood direct voor je klaarstaat. Misschien is de onpersoonlijke huisarts wel zeer deskundig.
- op internet kun je reviews van huisartsen vinden. Dit kan ook een voorzichtige indruk geven.
Toegevoegd op 17 juni 2021 10:09: tekst
SimonV
2 jaar geleden
Een andere huisartsen praktijk dan jouw partner hoeft niet onhandig te zijn. Je gaat tenslotte met jouw eigen problemen naar een huisarts. Het kan onhandig worden als je met relatieproblemen naar je huisarts gaat.
jc54