Zit de tetanus bacterie standaard in het maagdarmstelsel van de paarden?

paarden worden ook ingeent tegen tetanus dus het lijkt me dat deze bacterie vrijwel niet meer zo vaak in de paardenontlasting te vinden is, of heb ik dit fout?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom heb je je vorige vraag verwijderd? Ik geef toch geen antwoorden voor de kat z'n viool?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
omdat ik de vraag anders wilde formuleren, dit is namelijk een hele andere vraag...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zie dat dit een heel andere vraag is. Het mooie van deze site is dat je meer dan één vraag kunt stellen. Daarvoor hoef je de vorige vraag niet te verwijderen, compleet met de antwoorden die zijn gegeven. Als iedereen dat zou doen, zou er weinig terechtkomen van het idee van GV als openbare kennisbank. Als mensen hun vraag inclusief mijn antwoord zomaar weggooien, vergaat mij de lust nogal om nog eens moeite te doen om ze van een antwoord te voorzien.

Antwoorden (3)

als het wel zo is, zouden er denk ik strengere regels mbt paardenpoep op straat komen. maar, dat ze zijn ingeent betekent dat ze niet ziek worden, niet dat ze het niet bij zich kunnen dragen, en zo eventueel verspreiden. mijn ondeskundig advies is; wil je echt graag paardenpoep op brood, gebruik het dan met mate.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Paardenmest bevat vaak tetanus.
De vaccinatie heeft (vrijwel) geen invloed op de endeldarminhoud, slechts op doorbloed gebied.
Tetanus kan NIET tegen zuurstof , het is een grondbacterie, vergelijkbaar met botulismebacteriën.
Een paard krijgt veel aarde naar binnen bij het eten van gras en in het zuurstofarme milieu groeit de tetanusbacterie prima.
Gelukkig zit er een sterke barrière tussen de inhoud van het spijsverteringskanaal en ons bloed.
Ook mensen hebben zeer schadelijke bacteriën in hun spijsverteringskanaal, zoals meningococcen, E coli enz.
Daar hebben we normaal gesproken totaal geen last van.
Dus zit in paardenmens de verwekker van tetanus , of het paard ingeënt is heeft daarop vrijwel geen invloed.
Dus poep of mest in je wond , tetanusprik in je kont.
(of arm, maar dat rijmt niet)

Toegevoegd na 4 minuten:
Paardenmens had paardenmest moeten zijn, ik wil paardenmensen niet voor tetanusverwekkers uitmaken!!
Even wennen aan de correctiemachine dan wel beter opletten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De vaccinatie tegen tetanus is niet gericht tegen de bacterie (clostridium tetani) maar tegen het toxine van de bacterie. dit is de gifstof die door de tetanusbacterie aangemaakt wordt, en de verschijnselen van de ziekte tetanus veroorzaakt. De bacterie zelf wordt ongemoeid gelaten, als het toxine onwerkzaam is, kan het lichaam de bacterie zelf wel bestrijden. Als een paard ingeënt is tegen tetanus, betekent dat dus niet dat de tetanusbacillen uit het lichaam verdwijnen, maar dat het paard immuun gemaakt wordt tegen het toxine, en dus geen ernstige gevolgen zal overhouden van een verwonding die besmet wordt met tetanusbacteriën. De bacterie komt overal voor, niet alleen in het darmstelsel van paarden. Een besmetting is dan ook niet te vermijden. Omdat de bacterie sporen vormt die bijna alles kunnen overleven wat de natuur op ze loslaat, is het onmogelijk de bacterie uit te roeien...