Hoe kan het dat er "maar" 8 (basis)bloedgroepen zijn en niet ieder persoon verschillend?

Hoe kan het dat er 8 bloedgroepen zijn en niet 1 vaste of ieder persoon verschillend, en waar komt dit vandaan. Snap dat het erfelijk is maar echt de basis, hoe is het bijvoorbeeld ooit AB of O etc geworden

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
SentWierda
3 jaar geleden
Bij enig tellen kom ik tot 4 bloedgroepen: A, B, AB en O.
Hoe kunnen het er dan ineens 'maar' 8 zijn ?

Antwoorden (1)

Er zijn wel meer dan 8 bloedgroepen, maar deze acht zijn in de praktijk van groot belang voor bv bloedtransfusies. Het AB0 + resusfactor systeem heeft te maken met twee uitsteekseltjes die op rode bloedcellen zitten. Het ene uitsteekseltje kan A of B zijn; sommige mensen hebben uitsteekseltje A, dus bloedsgroep A, sommige B, dus bloedgroep B, Sommige mensen hebben allebei (AB) of gene van beide (0 of nul). Resusfactor heb je wel of niet (de biochemie is iets complexer), wat samen 8 varianten geeft.
tinus1969