Waarom krijg ik snachts blaas problemen?

Ik heb sinds een paar dagen last van een hele aanwezige “plas drang”... ik heb het overdag niet maar zodra ik ga liggen om te gaan slapen begint het. Ik krijg enorm het gevoel als ik de hele tijd moet plassen, het is geen blaasontsteking denk ik want ik heb geen pijn en het is dus alleen wanneer ik ga slapen. Zou het tussen mijn oren zitten? Of zit er meer achter. Ik word er iedergeval gek van! Want ik slaap zo slecht.. constant naar de wc en dan weer niks. Help me out.

Weet jij het antwoord?

/2500

De oorzaak kan stress zijn. Vlak voor een examen hebben mensen soms ook het gevoel steeds te moeten plassen. In bed komen je spanningen van overdag los. Daarnaast bouw je als je naar bed gaat waarschijnlijk spanning op omdat je bang bent weer last van plasdrang te krijgen. Deze ontregeling van wat we het alarmregulatiesysteem noemen, kan ervoor zorgen dat er lichamelijke klachten ontstaan die aanhouden. Bij sommige mensen is het stresszenuwstelsel te gevoelig afgesteld zodat ze te snel reageren met lichamelijke sensaties. Een overactieve blaas is daar een voorbeeld van: “Je plast dan als het ware in je broek als je bang bent.” Het is belangrijk om deze signalen te herkennen om een behandeling in te kunnen zetten die de gevoeligheid van het lijfelijke ‘inbraakalarm’ kan herstellen. Uit de reactie van Bordensteker begrijp ik dat er een medicijn bestaat dat deze plasdrang verhelpt. Een bezoek aan de huisarts is dus aan te raden.

Bronnen:
https://gezondidee.mumc.nl/dit-kun-je-doen...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100