Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is er verschil voor de gezondheid tussen alleen koud douchen en eerst warm en daarna koud douchen?

Dag allen,

Sinds n week douche ik koud. Ik spring dus elke ochtend meteen onder een ijskoude douche en vind het heerlijk! Het is natuurlijk ook gezond! Ik sprak afgelopen week wat mensen die eerst warm douchen en dan pas de laatste 2 minuten op koud overgaan.

Zit hier verschil in? Als in: is het een beter / gezonder dan het ander?

Merci!

M

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
TurfGraver
4 jaar geleden
Wanneer je een koud stress ondergaat maakt niets uit.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Of het gezond is, is nog niet wetenschappelijk bewezen. Momenteel een rage onder het mom dat het gezond zou zijn.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (1)

In tegenstelling tot koude of warmte applicaties zijn wisselbaden nog maar weinig onderzocht. De auteurs onderzoeken of de doorbloeding bij wisselbaden toeneemt en of dit fluctuerend gebeurt (een voorwaarde voor de vasculaire pomptheorie).
Wisselbaden verbeteren doorbloeding met minder warmtebelasting.
Verschillende warmte en koude applicaties worden van oudsher gebruikt om het herstel te bevorderen na weefselbeschadiging. Eerder onderzoek toonde al aan dat dergelijke methoden de pijnperceptie, het metabolisme, de temperatuur, oedeemformatie en doorbloeding kunnen beïnvloeden. Wisselbaden worden ook aanbevolen, doorgaans in de verhouding warmte-koude van 3:1 minuut of 4:1.
Als je het volledige verhaal onder de link leest zou je moeten concluderen, dat eerst warm en daarna koud beter is. Het verhaal blijft echter omstreden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing