Wat kan ik het beste doen om de boosheid kwijt te raken?

Als er ook maar een klein ding verandert, dan kan ik al erg boos worden, zonder uit te kunnen leggen waarom dit is.(ik heb adhd) Nu weet ik dus niet hoe ik ervoor kan zorgen ik van die boosheid af komt. Het is vaak thuis, maar ook op school of tijdens het sporten.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En heb waarschijnlijk ook pdd-nos, maar daar word ik nog op getest.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kijk, daar heb je waarschijnlijk die boosheid van! Je bent gewoon heel gevoelig voor onverwachte dingen. Als je dat van jezelf weet, is het ook makkelijker om op zoek te gaan naar iets wat voor jou helpt, zoals even alleen zijn, een rijmpje opzeggen in je hoofd, tot 20 tellen, in je oor knijpen... Verzin een list!

Antwoorden (7)

Weet je zeker dat je niet een tikje auti bent? Dit hoort niet standaard bij ADHD, hoor... Vaak komen adhd en ass samen voor. Als je dat weet, kun je er bij jezelf rekening mee houden en is het beter te snappen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Je kunt b.v. even een rustig plekje zoeken om in je eentje boos te zijn. Dan hebben andere mensen er minder last van, en dan hoef je je naderhand niet zo te schamen. Wij hebben thuis een bokszak die soms goede zaken doet ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Autisme Spectrum Stoornis, hier vallen o.a. onder: Klassiek autisme, het syndroom van Asperger en PDD-NOS (pervasive developement disorder-not otherwise specified)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb geen ADHD of enige vorm van autisme, toch heb ik hier ook last van. Het kan ook gewoon aan een mindere periode of zelfs de puberteit liggen.
Mij is altijd gezegd tel tot tien.In die tijd is de boosheid meestal weer wat gezakt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij ben je al begonnen met ervan af komen. Dat begint namelijk bij het weten waar je boosheid vandaan komt.
Houd voor jezelf eens een poosje de volgende dingen in de gaten:

- Hoe vaak word ik boos?
- In welke situaties word ik boos? (wat is er direct voor je boos werd gebeurd?)
- Waar word ik boos (bijvoorbeeld thuis, op sport etc en hoe vaak komt het daar voor)
- Wat doe je als je boos bent? En wat wil je doen als je boos bent?

Boos zijn hoort er gewoon bij, de truc is alleen dat je zelf kunt kiezen wat je doet met je boze gevoel. Dat is de volgende stap. Hoe wil je reageren als je boos bent? Wil je er iets mee doen of juist niet?
Er zijn trucjes om je reactie te veranderen, zoals bijvoorbeeld tot tien tellen. (dat is de eerste keren moeilijk, maar blijven proberen!)
Soms helpt het ook om het voor jezelf te accepteren (oke, ik ben boos, nou en). Dat haalt de angel er een beetje uit.

Als je weet waarom je boos wordt kun je ook bekijken wat je met die situaties kunt doen. Kan je voorkomen dat je in die situatie beland? Kan je het van te voren aan zien komen, zodat je er anders mee om kunt gaan? Dat soort dingen.

Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Leer een instrument bespelen en gebruik dat als ventilatieklep. Of leer schilderen, tekenen, whatever, maar ontwikkel een capaciteit om je gevoel te uiten op een andere manier als boos zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt meteen al een paar goeie reacties/adviezen te pakken. Vooral nummer 1.
Ik wil nog kwijt dat ik het geweldig knap van je vind, dat je zo open en realistisch een probleempunt van jezelf onder ogen ziet, en ook nog als onderwerp naar voren brengt.
Deze houding voorkomt dat je dit probleem verkrampt, wegduwt, waardoor je het risico loopt bijtend cynisch, stiekem of kruiperig (onecht) te worden.
De manier waarop je het aanpakt hier maakt dat ik er alle vertrouwen in heb, dat je deze onhandigheid op een goede manier leert te hanteren.
Er zijn uitstekende gedragspsychologen die je hiermee op weg kunnen helpen, zonder dat je dit jaren en een vermogen kost.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Petra123 je bent al op de goede weg doordat je er over schrijft , het houd je dus bezig ! Dat is al veel waard . In een mensenleven vinden vaak veel veranderingen plaats , sommige zijn goed , andere minder goed of zelfs slecht . Een verandering hoeft nog geen verbetering te zijn ! Sommige dingen kunnen wij zelf weer veranderen , bijv. als het van jou is , en het je zelf aangaat dan is dat jouw patroon . Maar het kan ook zijn dat iemand anders met een idee komt ( Vader - Moeder - Broer- Zuster - Vriendin of een leerkracht die zegt Petra als we dat eens zo of zo doen , wat vind je daarvan ? Of iemand heeft naar eigen inzicht iets veranderd , net als jij ook dingen veranderd , blijven anderen daar rustig onder , ook al zijn ze het met die verandering niet eens ! Kijk Petra we hebben het recht om het oneens te zijn met een verandering als mensen , maar sommige veranderingen moeten we accepteren ( maakt deel uit van het leven ) , oneens zijn mag , maar er heel erg boos over worden als het maar een ( kleine) verandering is dat is niet goed , probeer dat in toom te houden Petra !! Als zich weer een situatie voordoet , probeer hier aan te denken , dat een verandering wel eens een verbetering voor jou kan zijn .. Beterschap hiermee Petra , je kunt het . Gr. jowie57
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt een probleem met veranderingen, je bent daarmee echt niet de enige, veranderingen maken mensen vaak onzeker.
Met adhd heeft het volgens mij weinig te maken; de ene mens wordt boos, de andere misschien verdrietig, dat is een kwestie van temperament.
Als ik gelijk heb en onzekerheid is de onderliggende oorzaak van je boosheid dan kun je een oplossing zoeken in die richting.
Het is belangrijk dat je er iets aan doet want als dit te vaak voorkomt drukt het een vervelende stempel op je relaties (werk en privé) en kan het zelfs je leven ontwrichten op den duur.
Schuif het dus niet voor je uit (je bent al goed bezig door de vraag te stellen), probeer alles op een rijtje te zetten en schroom niet om professionele hulp in te roepen. Een gesprekje met je huisarts kan geen kwaad.
Sterkte en succes.