Als je een spiraaltje hebt, en je een half jaar niet ongesteld bent geweest en nu in een keer wel, is dat erg?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
29.1K

Het beste antwoord

Nee kan geen kwaad, het moet er toch eens uit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Het kan een gewone doorbraakbloeding zijn en dat is niet erg.

Doorbraakbloedingen ('spotting') of onregelmatige menstruatie, vooral aan het begin van de behandeling. Bij één op de vijf vrouwen komen de menstruaties juist minder vaak of stoppen zelfs geheel. Als het spiraaltje is verwijderd, komt de normale menstruatie meestal snel weer terug, tenzij men in de menopauze is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarschijnlijk heb je de Mirena spiraal. Hierbij is het heel normaal om (bijna) niet ongesteld te worden. Sommige vrouwen kunnen een jaar niet ongesteld zijn en dan opeens wel een bloeding krijgen. Dat is bij de Mirena vrij normaal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik heb hem ook gehad
en tegen mij zeiden ze dat je af en toe een doorbraakbloeding kon krijgen

inmiddels heb ik hem niet meer want ik was alleen maar aan het bloeden en toen moest die eruit..

maar het kan gebeuren en als je het niet vertrouwd kan je rustig de gynecoloog bellen of ze even willen kijken
of die nog goed ziit of als je geen poliep of zo hebt .

succes!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je een Mirena-spiraal hebt: nee hoor, niet erg, juist heel normaal. Heel veel vrouwen met zo'n spiraal menstrueren niet of nauwelijks. Dat komt omdat het baarmoederslijmvlies nauwelijks groeit onder invloed van de hormonen. Zo af en toe kan het slijmvlies langzaamaan dik genoeg gegroeid zijn om toch een bloeding te hebben.

Het zegt ook niets over hoe je cyclus zal zijn wanneer je de spiraal (ooit) laat verwijderen. Mijn eigen ervaring: ik heb een jaar of zeven een Mirena-spiraal gehad (dus één keer vervangen), en heb in die tijd misschien drie of vier keer gemenstrueerd. In januari heb ik hem laten verwijderen, en ik had direct weer een keurige cyclus van gemiddeld 30 dagen met minimale afwijkingen.