ik heb veel last van aften maar die komen bijna altijd alleen in de avond opzetten . . hoe kan dat en behandel ik het@en im

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.5K

Het beste antwoord

Ik kreeg altijd aften als ik een ongeschilde appel at. Zelfs wanneer ik hem goed waste. Er zat waarschijnlijk iets in de schil waar ik overgevoelig voor was. Als ik een geschilde appel eet heb ik het niet! Misschien heb jij dat ook wel? Het kan ook zijn dat je mondhygiëne niet goed genoeg is. Ga dan eens naar een mondhygiëniste en laat je gebit eens goed schoonmaken en je voorlichten hoe je je gebit moet onderhouden.Dit zijn preventieve tips, waardoor je er vanaf kunt komen. Heb je ze eenmaal en wil je af van de pijn, koop dan bij de apotheek een flesje aanstipvloeistof. Het heet "lidocaïne". Het verdooft en zorgt voor snellere genezing. Je hebt bij de drogist ook aanstipvloeistof dat "Piralvex" heet. Dit middel verdooft alleen. Het brandt als je de afte aanstipt en zorgt niet echt voor genezing. Het verdooft alleen de pijn maar.
amc
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Wat uitstekend werkt, maar ook wordt afgeraden, is aanstippen met een wattenstaafje met betadine.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daarom wordt het ook afgeraden. maar ik doe het toch.
Dat ze 's avonds op komen zetten is net als met de meeste ziektes, je lichaam is dan vermoeid en heeft overdag alle energie opgebruikt, het is dus wat zwakker en dan kunnen bacterieën lekker toeslaan.

Het ontstaan van aften kan meerdere oorzaken hebben.

- Langdurig emotionele stress
- Beschadiging van het mondslijmvlies (te hard poetsen b.v. waardoor een wond ontstaat en bacterieën kunnen toeslaan)
- Het kan ook hormonaal zijn
- Geneesmiddelen die het immuunsysteem ondrukken. Wanneer je vaak anti-biotica hebt geslikt kun je daarna aften krijgen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Je kunt beter aanstippen of spoelen met Tea-tree oil.
Dit werkt anticeptisch en wondgenezend. Het tast verder niets aan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deze vraag is al een keer geweest.

Wat ik zelf deed is spoelen met waterstofperoxyde 3% in 1/2 verdunning. Dus half water, half waterstofperoxyde.
Het smaakt heel wee. Niet inslikken. Goed spoelen, en daarna naspoelen met water. Het helpt bij ontstoken tandvlees en ook bij aften. Waterstofperoxyde kun je kopen bij de drogist en bij de apotheek en kost bijna niets.
Het was een advies van een tandarts.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een vroegere buurvrouw werdt aangeraden om meer sinaasappels te eten en hoe dat werkt weet ik niet maar bij haar hielp het wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vitamine C in hogere dosis of tijdelijk meer, geeft je lichaam/immuunsysteem ook een boost om je te helpen met genezen.... Werkt vaak tijdelijk als het onderliggend probleem zich niet oplost ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
krakkemik, bedankt voor de info.