Wat is het verschil tussen een blaar en een bloed blaar?

hoe komt het bloed in de blaar?
en hoe kan je een bloed blaar en of een blaar het beste behandelen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
7.8K

Het beste antwoord

Als gevolg van hevige wrijving van de huid kunnen drukblaren ontstaan. Ze ontstaan doorgaans op handen en voeten. Ook bestaan er brandblaren. Deze ontstaan als de huid contact met een heet materiaal gehad heeft. Ook kunnen blaren het gevolg zijn van een huidaandoening. Een blaar ziet er uit als een holte van vocht. Wanneer de blaar er rood of paars uitziet, spreekt men van een bloedblaar. Blaren komen zowel bij de mens als het dier voor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
er zit echt bloed in die blaar
doorprikken word dus afgeraden?
Amadea
13 jaar geleden
Zie http://www.goeievraag.nl/vraag/bloedblaar.24341 !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een bloedblaar mag je nooit open prikken!
Dan heb je een grote kans op infecties en dergelijke.
Gewoon laten zitten dus, hij droogt vanzelf uit.

Andere antwoorden (2)

Een blaar ontstaat doordat de temperatuur van de huid verhoogt wordt door wrijving of verbranding. In een bloedblaar zit naast wondvocht ook bloed doordat er bloedvaatjes zijn beschadigd. Blaren fungeren nals een natuurlijke pleister en kunnen het beste in takt gehouden worden. De wond onder de blaar blijft beschermd tegen aanraking en infecties. Als de blaar beschadigd is en hij is niet al te groot dan kun je hem steriel afdekken en droog houden. Iedere dag het verband vernieuwen. Bij kleine blaren kun je ook een pleister gebruiken. Bij kleine brandblaren kun je deze behandeling ook toepassen. Bij grotere brandblaren zou ik even een arts raadplegen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een blaar is een bultje van minstens een centimeter gevuld met helder vocht. Als de afmetingen kleiner zijn, heb je het over een blaasje. Je kunt op verschillende manieren blaren krijgen. Als gevolg van heftige wrijving of langdurige druk bijvoorbeeld.

Vanwege kans op infecties is het niet verstandig om een blaar door te prikken of kapot te knippen. Maar mocht je er teveel last van hebben, maak de blaar dan schoon met alcohol of jodium. Verhit een naald, maar zorg dat het puntje niet zwart wordt. Vervolgens prik je met de naald twee gaatjes in de blaar en druk je het vocht er voorzichtig met een watje uit. Laat de huid zitten en dek de blaar af met een stukje pleisterverband.

Een bloedblaar is bijna hetzelfde als een 'gewone' blaar, maar is gevuld met bloed in plaats van helder vocht. Vaak zijn bloedblaren een direct gevolg beknelling van de huid. Bloedblaren zijn vaak pijnlijk en voelt gespannen aan.

Bloedbaren kan je het beste laten zitten. Hoewel de bloedblaar op een vergelijkbare manier als de drukblaar behandeld kan worden, brengt een bloedblaar een verhoogd infectierisico met zich mee. Je kunt namelijk bacteriën in je bloed krijgen door het directe contact van de naald met de bloedvaatjes bij het doorprikken van een dergelijke blaar. Bij een bloedblaar moet altijd gebruik worden gemaakt van een bloedlancet.
Amadea