Met eindeloos geduld kan iemand met deze dubbele (zware) handicap, nog een zinvol en nuttig bestaan leiden. Ik zag eens een documentaire over een man die met deze handicaps werkte als houtbewerker.
Ik heb letterlijk mijn ogen uitgekeken en schaamde me dood dat ik wel eens klaag vanwege mijn minder goede ogen..
Ik heb ook onvoorstelbaar veel bewondering voor het geduld van mensen die met dergelijk zwaar gehandicapten werken en communiceren. Er zijn verbluffende technieken bedacht, om sowieso communicatie mogelijk te maken.
Toch is het voor een horende / ziende denk ik onmogelijk zich een voorstelling te kunnen maken van de dagelijkse werkelijkheid van iemand die beide zintuigen moet missen. Bij mij roept het een heel akelig / eenzaam gevoel op. Angstig zelfs.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Doofblindheid

Definitie van doofblindheid
Het platform doofblindheid heeft in 1999 de volgende definitie voor doofblindheid opgesteld.

‘Doofblindheid is een combinatie van doof-slechthorendheid en blind-/slechtziendheid. Doofblindheid belemmert mensen in hun communicatie, het verwerven van informatie en de mobiliteit. Zonder aanpassingen, hulpmiddelen en/of ondersteuning van anderen kunnen doofblinde mensen niet vanzelfsprekend deelnemen aan het dagelijkse en het maatschappelijke leven.'