Waarom word ik niet moe, terwijl ik vaak maar een paar uurtjes slaap?

Beste mensen,
ik heb 20 jaar seroquel geslikt. Eerst 400 mg. In de jaren afgebouwd tot 100 mg en onlangs afgebouwd tot 0. Datis goed gegaan met uiteraard de ontwenningsverschijnselen.
Ik sliep op de pillen vaak 10 uur en wer dan nog moe wakker.

Maar nu slaap ik al maandenlang geregeld 3 uurtjes per nacht en ook wel 5 uurtjes en soms 6 uur. Nooit aan 1 stuk. Een goede nacht is 2 keer wakker worden en dan duurt het een uur en soms 2 uur voordat ik weer slaap. Het rare is dat ik totaal niet geprikkeld raak of moe voel. Als ik een nacht van 3 uur heb gehad dan is het wel vaak de volgende nacht 5 uur. Heel soms slaap ik 6 uur. De tijd dat ik wakker lig pieker ik niet. Lig maar een beetje voor me uit te soezelen, maar slaap niet en ben ook niet onrustig.

Ik was altijd iemand die veel slaap nodig had voordat ik aan die seroquel begon 20 jaar terug. Namelijk 8 ,5 uur. Nu ben ik 66 en slaap zo weinig zonder moe te zijn. Ik snap dit dus echt niet en vraag me af of dit op den duur eigenlijk slecht is. Ik ben niet onder behandeling van een psyhiater en de huisarts weet amper af dit nog een ontwenningsverschijnsel is wat misschien langer gaat duren of misschien zo blijft? Ik sport iedere dag een uurtje door te wandelen of fitness en doe alles op de fiets. Dus alleen maar zitten doe ik ook niet en overdag slapen al helemaal niet. Ga gewoon 22.00 de mand in.
vr gr Gonna

3 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (1)

Gemiddeld slapen mensen tussen de 4 en 11 uur per nacht. De slaapduur neemt sowieso af met het ouder worden. Hoe ouder je wordt, hoe minder indrukken je (over het algemeen) te verwerken krijgt: het groeiproces is gestopt en het leven gaat wat langzamer. Het slaap-waakritme verandert ook, vaak komt er overdag een dutje bij en duurt de diepe slaap korter.

Hoeveel slaap je per nacht zou moeten krijgen hangt niet alleen van leeftijd af, maar ook van leefstijl, lichamelijke activiteit en de hoeveelheid licht overdag. Hoe meer je lichamelijk en geestelijk bezig bent, hoe meer slaap je nodig hebt.

Vergeleken met mannen heeft onder vrouwen een grotere groep moeite met in slaap komen, goed doorslapen en vanzelf vroeger dan gewenst wakker worden. In slaap komen is voor 19,9% van de vrouwen van 65 jaar of ouder een probleem. Een kwart van de vrouwen van 65 jaar of ouder valt moeilijk weer in slaap na 's nachts wakker te zijn geworden.

Als jouw lichaam minder slaap neemt dan jij denkt dat het zou moeten krijgen, is het waarschijnlijk zo dat je gewoon minder nodig hebt. Je krijgt bovendien vanzelf aanwijzingen als het toch niet genoeg slaap zou zijn: je stofwisseling raakt dan in de war, je afweer- en immuunsysteem werken minder goed, je voelt je sneller geïrriteerd, suf, slaperig en bent niet alert. Heb je daar geen last van, dan kun je er gerust op zijn dat jouw lichaam voldoende goede slaaprust krijgt.
Amadea