Kan je echt geurenblind worden?

Er is zo'n reclame op televisie die zegt dat je na lange tijd de (vieze) geuren in je huis niet meer ruikt. Is dit waar of gewoon een marketingpraatje? En wanneer zou je neus dan aan geuren gewend raken?

3 jaar geleden
4.1K
ronron1212
3 jaar geleden
Als je het elke dag reuk dan wordt het normaal.

Het beste antwoord

Ja, dat gebeurt eigenlijk met iedereen.
Keer je na lange tijd terug van je vakantie, hangt er opeens een gekke geur in je huis. Herkenbaar? Grote kans dat dit de geur is die altijd in jouw huis hangt, maar die je nooit opmerkt.
Hoe dat komt? Het is voor je eigen veiligheid!

Gewenning
Bij ieder geurtje dat binnenkomt in jouw neus, stellen je hersenen vast of deze geur een gevaar zou kunnen vormen of niet. Na een tijdje weten je hersenen onmiddellijk dat deze geur veilig is. Grote kans dat je de geur dan amper nog ruikt, want dat is volgens je hersenen niet nodig.

Vies luchtje
Deze gewenning heeft nog een fijne bijwerking: doordat je de ‘veilige’ geur van je huis niet tot amper meer ruikt, is het makkelijker om andere geuren in en rondom het huis op te merken. Bijvoorbeeld een gaslucht, of een stinkende prullenbak. Hetzelfde gebeurt met je eigen lichaamsgeur.
.
Kees de Graaf, hoogleraar sensoriek en eetgedrag aan Wageningen Universiteit:
“Wat al bekend is, verdwijnt naar de achtergrond. Dus we ruiken wel de verse koffie als we ergens binnenkomen, andermans zweet of een stinkende wc, maar zijn we er een tijdje door omringd dan vergeten we de geur. Vergelijk het met een tikkende klok: in het begin klinkt die heel luid, maar na verloop van tijd horen we hem niet meer.
Of dat nu komt, omdat de geurreceptoren de vertrouwde geuren niet meer oppikken of dat het reukcentrum in de hersenen het er bij laat zitten, daarover bestaat discussie. Wel is duidelijk dat gewenning aan geuren een manier is om overbelasting van het reukcentrum en de reukreceptoren te voorkomen. Desondanks worden de miljoenen receptoren elke maand vervangen.”
SimonV