Wat is de bobbel op mijn middelvinger?

Deze avond kreeg ik uit het niets ontzettend veel pijn aan het topje van mijn middelvinger. Die plek veranderende nog geen twee seconden later in een grote witte vlek en daarna in een bobbel. Nu zit er nog steeds een bobbel op mijn vinger, die heel gevoelig is. Ik heb morgen wiskunde examen en aangezien de bobbel op de hand zit waarmee ik schrijf, zou dit misschien wel een probleem vormen. Weet iemand wat dit is?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.4K
Pieterke
3 jaar geleden
Zou een een osteocyt kunnen zijn, een cel die bot heeft aangemaakt en er nu door omgeven is. Dat kan pijnlijk zijn maar voor hetzelfde geld heb je morgen nergens meer last van.Ik heb dit nl zelf ook en had in het begin ook pijn aan maar voel er nu helemaal niets meer van en het is ook onschuldig.
Pieterke
3 jaar geleden
Ik had eerst ook een bobbel maar die verdween al weer snel.
Wereldbol
3 jaar geleden
Heb je een foto ervan? Dan hebben we misschien een beter idee van wat je bedoelt.

Antwoorden (1)

Dat zou een ganglion (slijmcyste) kunnen zijn. Dat is een onschuldige goedaardige uitstulping die ontstaat vanuit het kapsel van een gewricht(je) of vanuit een peesschede of gewrichtsband. Als dit voorkomt op de rugzijde van het eindgewricht van een vinger dan wordt het een mucoïdcyste genoemd. De oorzaak ervan is gewrichtsslijtage. De omkapselde holte raakt gevuld met een geleiachtige vloeistof.

De meeste slijmcysten zijn vooral in het begin pijnlijk. Maar het is ook mogelijk dat het helemaal geen klachten geeft. De grootte van het knobbeltje kan veranderen, maar het kan ook spontaan weer verdwijnen. Blijf je er langdurig last van houden, dan is een kleine kort durende operatie door een plastisch chirurg mogelijk.
Amadea