Ik denk dat een echte idealist het niet makkelijk heeft in het leven. Als je hoge normen/standaarden in het leven hebt waar je aan wilt voldoen, dan moet je hard werken en dan stel je jezelf vaak teleur.
Alles staat of valt met hoe je om gaat met die teleurstellingen. Als je naast idealistisch ook positief bent en mensen niet in hokjes duwt of streng beoordeeld, dan lijkt mij dat dit een goede eigenschap is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Hangt er vanaf welke idealen je precies nastreeft. Als het nastreven van onmogelijke idealen het normale functioneren verder in de weg staat, dan kan het zeker gezien worden als slechte eigenschap.

Uiteraard kan het ook een goede eigenschap zijn.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Kan beiden; zolang het jezelf en anderen niet in de weg staat, is het een goede eigenschap.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind het een buitengewoon goede en belangrijke eigenschap.
Wie het leven invulling van betekenis wil geven, kan in wezen niet zonder idealen. Idealen (strevingen) ontstaan op basis van elementaire waarden die een mens in het vaandel heeft. Het motiveert en activeert mensen dingen te doen waar ze zich goed bij voelen.
Wie geen idealen (meer) heeft, mist impulsen en enthousiasme (vreugde) en laat zijn/haar leven min of meer door anderen bepalen.
Een goede, zelfs zeer goede eigenschap dus!