Is het normaal dat ik vaak nadrukkelijk om de bijsluiter moet vragen bij de apotheek?

Ik krijg regelmatig nieuwe receptjes, en soms bemerk ik als ik thuis ben dat ik totaal geen bijsluiter heb gekregen: niet in het doosje, en ook niet los ervan. Ik moet dan weer terug, om ernaar te vragen. Tegenwoordig vraag ik maar nadrukkelijk of de bijsluiter er ook wel bij zit.

Als reactie dat ik erom vraag krijg ik vraag; veel mensen merken niet eens dat er geen bijsluiter bij zit.

Is dit normaal? Of zelfs: mag dit?
Misschien zijn andere mensen veel te goed gelovig (de arts / apotheek zal het wel weten), maar er kan altijd wat fout gaan!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zéker niet normaal. Als het mijn apotheek was, was ik inmiddels zelfs aan het uitzoeken bij welke instantie ik hier melding van kan doen.

Antwoorden (12)

Nee dit is niet normaal, sterker nog, een apotheek is verplicht om een een bijsluiter te leveren bij de medicijnen!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou het niet meer als normaal vinden als er een bijsluiter bij de medicijnen zou zitten.
Stel je bent even vergeten wat de de dokter zij over de dosering of inname dan kijk je op de bijsluiter.
Want daar is tie voor bedoeld.

Dus dat het normaal is dat jij om een bijsluiter moet vragen, Nee vind ik niet normaal!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dan heb je een slechte apotheker!!
normaal krijg je bij ieder medicijn een b.s
als ze er zelf maar een hebben maken ze altijd een copy
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee medicijn (zeker op recept) dient een bijsluiter te hebben. even melden dus want grote kans dat jij niet het enige slachtoffer bent van deze beunhazen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Behalve de bijsluiter van de fabrikant,geeft mijn(MediQ) apotheek bij een nieuw recept,d.w.z. van medicijnen die je voor het eerst krijgt,er ook nog een eigen bijsluiter bij. Dus wat jouw apotheker doet is abnormaal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lijkt mij niet vreemd. Ik krijg bij mijn apotheek altijd standaard bij een nieuw recept of een die gewijzigd is een patienten bijsluiter. Dit hoeft niet een van de fabrikant te zijn, vaak heeft een apotheek ook een eigen reeks bijsluiters.

Toegevoegd na 3 uur:
Overigens kan je van veel medicijnen ook de bijsluiter online vinden. Scheelt je een tripje naar de apotheek als het weer s gebeurt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is zeker erg vreemd dat er ook geen bijsluiter in de verpakking zit.Mijn apotheek geeft een geprinte versie.
Misschien komt het omdat het tegenwoordig ook allemaal op internet staat en ze er vanuit gaan dat je het daar kan opzoeken.Neemt niet weg dat vaak oudere mensen helemaal niet thuis zijn met een computer.Nee het moet er beslist bij.
Ikzelf zoek vaak naar bijwerkingen van medicijnen op internet bij mijn medicijn daar staan ook van andere mensen hun beleving van een bepaald medicijn op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien is de reden dat er geen bijsluiter bij je medicijn zit dat je de goedkopere versie van dit medicijn hebt omdat de verzekering het duurdere (merk) medicijn niet vergoedt. Het is dan natuurlijk wel vreemd, dat als je teruggaat en erom vraagt er wel een bijsluiter beschikbaar is.
Wat betreft je vraag of het normaal is dat er geen bijsluiter bij zit; NEE, dat is niet normaal volgens mij is het zelfs verplicht, zeker bij nieuwe medicijnen.
Vraag er de volgende keer eens naar bij je dokter.

Toegevoegd na 2 minuten:
Heb iets gevonden.Bijsluiter
Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie
Ga naar: navigatie, zoeken
Een bijsluiter is een folder met informatie over een geneesmiddel die bij dat middel verstrekt wordt. Hij is wettelijk verplicht en wordt streng gecontroleerd, in Nederland door het College ter Beoordeling van Geneesmiddelen. Pas als de tekst volledig en helder is, en gestaafd wordt met wetenschappelijk onderzoek, mag een bijsluiter gedrukt en verspreid worden.

Hoewel veel bijsluiters worden getest op leesbaarheid door een consumentenpanel, vinden veel mensen dat de bijsluiter lastig te lezen is. Dit komt vooral door alle medische termen die hierin genoemd worden. Tot 2007 gaf het Instituut voor Verantwoord Medicijngebruik (toen nog DGV genaamd) daarom tweejaarlijks de prijs voor 'De beste bijsluiter' uit. Medicijngebruikers kunnen via internet (zie Externe links) positieve of negatieve ervaringen met bijsluiters melden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is volkomen normaal, dat jij het vraagt. Het is erg vreemd als het er niet bij zit. Inderdaad, veel mensen vertrouwen op de dokter. Maar een mens wil toch ook graag weten welke bijwerkingen er te verwachten zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is normaal. Stel je hebt een dozijn medicijn A voorgeschreven gekregen van de huisarts. Dat haal je op bij de apotheek. Echter, in een doosje medicijn A zitten twee dozijnen van die tabletjes. Je krijgt dan een dozijn van het doosje mee. Het andere dozijn (mits nog houdbaar) gaat naar een andere patient. Er is dus slechts een bijsluiter per 2 patienten. Iemand krijgt de originele bijsluiter en de andere dient een uitdraai te krijgen van de bijsluiter. Het meegeven van een kopie vergeten ze wel eens.

Nu komt het leuke: de apotheker geeft aan de zorgverzekering door dat hij twee doosjes medicijn A heeft weggegeven, immers 2 patienten. Hij krijgt dus per doosje de vergoeding van twee doosjes. Nog afgezien van het feit dat de doosje medicijnen bij de apotheker duurder zijn dan de drogist.

Als je af en toe medicijnen moet halen voor je moeder, dan valt zulke praktijken wel op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee dat is niet normaal ze zijn het zelfs verplicht.Raar antwoord hoor van de aphotheek.Misschien kun je een klacht indienen bij de apotheker.Misschien zijn er wel meer mensen die dit vinden en niks zeggen.Als je het kenbaar maakt dat je dit vreemd vindt misschien gaan ze het dan aanpassen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je een medicijn ophaalt bij de apotheek, behoor je daar een bijsluiter bij te krijgen. Gebeurt dat een keer niet, dan is het normaal de apotheker daarop aan te spreken.
Gebeurt het herhaaldelijk niet, dan lijkt me dat een goede aanleiding een andere apotheker te zoeken, en meld vooral bij je huidige apotheker, je nieuwe apotheker en je zorgverzekering waarom je voortaan naar een andere apotheek gaat.