kan het zijn dat je allergisch ben van iets, dat je lichaam daar op reageert en last van sinusitus krijgt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (2)

Ja dat kan, de slijmophoping die je krijgt door een allergische reactie, kan een ontsteking veroorzaken, door de aanwezigheid van bacteriën, virussen of schimmels.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je allergisch bent voor een stof die (meestal met de ademhaling) in de bijholten of nabij de bijholten in de neus terechtkomt, zal de allergie ervoor zorgen dat het slijmvlies ter plaatse zwelt. (Iemand met forse hooikoorts krijgt ook vaak dikke ogen doordat het bindvlies opzwelt) Als het slijmvlies rond de uitvoergang van de bijholte opzwelt raakt de holte afgesloten van de buitenlucht. Binne in de holte is dan een ideaal klimaat voor de groei van bacterien, die de uiteindelijke sinusitis (= bijholte-ontsteking) veroorzaken. De allergie is dus niet DE oorzaak van de sinusitis, maar kan wel de factor zijn die de bacterien (die normaal in de neus/keelholte voorkomen) in staat stelt de sinusitis te veroorzaken. dus niet DE oorzaak, maar wel EEN oorzaak...