Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan het plots opzetten van luide muziek in gezelschap wijzen op een syndroom zoals bv. autisme, evt. asperge?

Gisteren had ik bezoek van familie toen ik nog bezoek kreeg. Deze begon op zijn smartphone te zoeken en keek dan naar een filmpje onder oorverdovend slecht geluid.We konden elkaar nl niet meer verstaan. . Ik vroeg of het wat stiller mocht aub maar hij negeerde dit. Toen ik het nog eens vroeg liep hij geergerd weg naar de garage.
Als ik of andere vrienden op bezoek zijn kijkt hij bv naar wielrennen of voetbal en negeert ons helemaal. Bij feestjes gaat hij bv in de zetel liggen terwijl iedereen aan tafel zit.
We hebben ons, er nooit vragen bij gesteld maar gisteren toen hij naar huis was hebben we dingen gedeeld over hem zoals de voorbeelden hierboven. . We vroegen ons als we alles samenlegden af of er niks met hem aan de hand is. Authisme, Asoerger of nog iets, anders.
de man is 63

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Door het beschrijven van één enkel gedragsaspect kan er géén diagnose gesteld worden.
TurfGraver
5 jaar geleden
Zou zeggen, gebrek aan opvoeding.
Inekez1
5 jaar geleden
Klinkt als een puber die tegen zijn zin verplicht mee moet naar familiebijeenkomsten waar hij helemaal geen zin in heeft. Dat is geen ziekte of aandoening maar gewoon deel van de ontwikkeling. Los daarvan: niet iedereen heeft dezelfde behoeftes of interesses. Dus ook op latere leeftijd is lang niet iedereen geïnteresseerd in gezellig samen keuvelen met familie of vrienden. Men kan zich natuurlijk best af en toe aanpassen aan de rest, maar als hij het gevoel heeft dat hij altijd degene is die zich moet aanpassen aan de wensen van anderen, dan komt er natuurlijk een moment dat hij zich demonstratief gaat afzonderen. Ga eens met hem in gesprek over ZIJN wensen, zodat er balans kan ontstaan in wie zich wanneer aan wie gaat aanpassen. Geef hem oordopjes zodat hij muziek kan luisteren zonder anderen te storen, of laat hem volgende keer gewoon thuis als hij geen zin heeft om verplicht gezellig te doen. Ik heb ruim 20 van dat soort neven en nichten (gehad). Sommigen groeien er overheen.
liveisgreat
5 jaar geleden
de persoon in kwestie is 63

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (1)

Het is antisociaal gedrag. En mogelijk een antisociale-persoonlijkheidsstoornis (gedrag dat afwijkt van de geldende normen en verwachtingen).
Meer informatie over een antisociale-persoonlijkheidsstoornis op de website van De Viersprong:
https://www.deviersprong.nl/de-antisociale-persoonlijkheidsstoornis/beschrijving/
(Lees meer...)
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Op basis van de gegeven informatie kun je geen diagnose stellen. Dus ook geen anti-sociale persoonlijkheidsstoornis. (Lijkt mij overigens ook niet de eerste keus, als ik zou moeten gokken.)
Het niet conformeren aan sociale regels kan een symptoom zijn van een psychische stoornis (zoals autisme of een persoonlijkheidsstoornis), maar kan ook te maken hebben met een tal van andere factoren zoals aangeleerd gedrag, cognitieve achteruitgang etc.
Een psycholoog zal ook kijken naar hoe hoe lang het aanwezig is en en wat maakt dat hij dit gedrag vertoont. Interesseert het hem niet of weet hij niet beter? Wat vindt hij hier bijvoorbeeld zelf van.
Misschien kan een van jullie met wie hij mogelijk een band heeft, het aan hem vragen? Het lijkt me ook zeker goed om hem te vragen dit gedrag aan te passen voor zover hij hiertoe in staat is. (Asperger is trouwens een vorm van autisme. Tegenwoordig spreek je echter niet meer van Asperger o.i.d., maar van Autismespectrumstoornis, oftewel ASS).
liveisgreat
5 jaar geleden
er zijn heel lichte overeenkomsten maar ik herken hem daar toch niet in, brave kerel voor de rest. Hij is wel zoekend naar hoe hij betrokkenheid kan tonen, daar is hij niet zo handig in Ook andere dingen bv zijn lange broek laten zakken om een kniewonde re tonen, natuurlijk wel met broek eronder maar ik schrok toch.
SentWierda
5 jaar geleden
@Miekie77. Is er sprake van een misverstand? Ik stel (uiteraard) geen diagnose. Ik wijs alleen maar op de mogelijkheid van een bepaalde stoornis. En die bepaalde stoornis wordt in verband gebracht met gedrag dat afwijkt van de geldende normen en verwachtingen.
Dat gedrag wordt dor de vraagstelster omschreven.
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing