Is een simpel laserlampje slecht voor je ogen?

Ik heb gisteren een simpel laserlampje bij een Poolse supermarkt gekocht, hij kan ongeveer 100/120 meter schijnen maar krijg hem soms perongeluk in me ogen of die van een ander. is dit schadelijk?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

Ja, een laserlampje dat nog 100 meter kan schijnen is een redelijk sterk laserlampje. Dit is zeker slecht voor je ogen, wanneer je vaker een langere tijd in het lampje kijkt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ja niet doen! Niet op korte afstand, over 120 meter kan het geen kwaad.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het goed is staat erop hoeveel megawatt hij is.

In Europa is maximaal 5 megawatt toegestaan.

En ja, het lampje is zoiezo schadelijk voor je ogen.
Al het licht dat de hele dag in je ogen komt zorgt voor slechter zicht.
Dus dit laserlampje zal het nog 10x erger doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Megawatt ?!? - miliwatt zul je bedoelen !!!
In Nederland is het bezit niet verboden, verkoop van zwaardere dan 5 miliwatt wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat zal hij wel bedoelen. Het mag maximaal 5 mW zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met 5MW kun je door iemand heen schijnen.
Ligt eraan, als de straal niet zichtbaar is maar wel het puntje waar hij op schijnt. Dus je ziet een laserpuntje op 100 meter afstand dan is hij niet schadelijk.

Als de straal echter wel zichtbaar is, is hij wel schadelijk. Dit heeft te maken met de reflex van je oog. Je oog kan je pupil niet snel genoeg kleiner maken omdat de laser te sterk is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Onzin,de straal is zichtbaar als er stofdeeltjes of waterdruppeltjes (mist) in de lucht zijn.
De schadelijkheid hangt af van vermogen (>5mw), kleur en aandeel infra-rood, en de duur van blootstelling van 1 plek van het netvlies.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, maar het vermogen is afhankelijk van of je hem ziet. En als je hem ziet door de mist dan kan hij geen 100 meter ver zijn als het bv. Een pointer is.