Hoe kun je netjes reageren op "vind je het erg als ik een sigaretje opsteek"? als je het wel erg vind?

Zonder dat het gesprek een negatieve wending neemt. Herkent iemand dit?

13 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is inderdaad moeilijk he? positief blijven als je negatief nieuws moet brengen. ( de NEE voor de roker) Het is de kunst om vriendelijk te blijven, en je desnoods uit te putten in verontschuldigingen voor je NEE. Voorkomend zijn, .... doet wonderen! En zorgen dat iemand WEL zijn sigaretje KAN roken ergens... voor mijn part in de badkamer als de afzuiginstallatie daar het beste werkt ;-) Rokers vinden dat vaak helemaal niet erg, zolang er maar ERGENS gerookt mag worden.

Het beste antwoord

"Ojee!" O meid, dat vind ik helaas wél erg. Zou je het vreselijk vinden om je sigaretje buiten te roken? ik ga gezellig met je mee hoor! (gooit meteen balkondeur open...)

En verder, mocht het nodig zijn: "Weet je, ik heb een hele goede vriend(in) met Astma, en sindsdien houd ik mijn huis maar rookvrij"....

of: "Sinds ik zelf gestopt ben met roken, kan ik vreemd genoeg niet meer tegen rook in mijn huis... het spijt me,.. vind je het heel vreselijk om op het balkon te roken?"

of..."O, ik vind het vervelend om nee te moeten zeggen tegen roken binnen, want ik vind je een gezellig mens. Maar roken in huis kan ik niet zo goed meer tegen"...

zo iets? Succes met het verdedigen van je schone lucht in huis!!!

Toegevoegd na 1 minuut:
* als het nou heel erg plenst of koud is, zet diegene dan onder de afzuigkap.

zo: "O meid, mag ik je dan wel onder de afzuigkap parkeren even? dan blijft het grootste gedeelte rookvrij hier... gaan we gezellig even in de keuken zitten! kom!... (en jij gaat vast...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tja, ik ben als astmapatient zelfs niet bereid om de rokers te faciliteren met mijn afzuigkap. Wat dan?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
want die helpt inderdaad te weinig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja hey ho, als je ZELF astma patient bent, dan heb je het beste excuus ter wereld om rook in je huis te weigeren... hallo zeg! Als iemand DAAR aanstoot aan neemt, dat jij als astma patient zegt, sorry, maar ik ben astma patient en rook in mijn huis is funest voor mij, dan hoort zo iemand niet in je vriendenkring vind ik!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@inekevL, dat hangt van je afzuigsysteem af. Wij hebben een prima afzuiging hier, en die haalt rook zo weg. Moet je hem wel hoog zetten natuurlijk. Maar ik snap dat dit niet voor iedereen geldt, en het was maar bedoeld om voorkomend te zijn, daar waar dat kán.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Roken onder mijn afzuigkap? Not done.
Ik heb een heel gezellig bankje op een overdekt gedeelte van mijn tuin.... jasje aan (meestal in NL) en gezellig buiten een rokertje. (doe ik zelf ook!)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
handig, maar dat heeft niet iedereen ter beschikking he?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Indien nodig kan een paraplu ook een gezellig of wenselijk onderkomen zijn. En, bijna, iedereen kan wel een ommetje maken. Tja je rookt nu eenmaal wel of niet... (of het nu regent of niet ook nog)
Annswers
13 jaar geleden
Veel voorbeelden in de spreektaal is zeer nuttig, het gaat niet om de reden maar hoe ik het zeg en zo kan het dus.

Andere antwoorden (10)

Als ze het toch beleefd vragen kun je zeggen, dat je het liever niet hebt. Dat heeft altijd effect.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die vraag spreekt me aan. Ik kijk de vragensteller altijd vol aan en zeg dan: ja, dat vind ik inderdaad erg (probeer er wel bij te glimlachen). Je vraagt het en ik antwoord eerlijk.

En ik heb er plezier in om dat te zeggen. Jaren hebben wij, niet-rokers, onder de dictatuur van de rokers geleden,
Als kind al kon ik de huiskamer-met-visite al bijna niet in.

Maar de roker is meestal een vreselijk aardig mens, dus dat vertel ik er dan nog bij, dat het zo jammer is omdat hij/zij zo aardig is. En het prettig zou zijn nog even door te praten. Misschien dan maar buiten?

Ach je snapt het wel, niet de persoon afbranden, wel de verslaving minder prettig vinden.
Hoewel, ik ken zelfs een vrouw, als je aan haar rookgedrag komt, kom je aan haar zelf. Zij is rookster van identiteit, en dan wordt het heel moeilijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zelf ben ik ook een roker, maar ik zal nooit ergens een sigaret opsteken zonder aan de anderen te vragen of ze er last van hebben. Heb ik echt nog nooit gedaan.
Vanuit mijn gezichtspunt denk ik dus dat iemand zich niet moet ergeren als ik "nee" zeg. Als je een sociaal iemand ben, sta je daar voor open en moet je gewoon de waarheid kunnen zeggen. Als ik (of iemand anders) er wel een bezwaar tegen heeft dat ik hem/haar stoor met roken, vind ik dat je ronduit asociaal bent.
Ik zal het je nog sterker zeggen. Ik rook zelf, maar heb last van de rook van een ander. Ik vraag soms recht voor ze raap of ze ergens anders willen gaan staan, omdat ik last van ze heb.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als er in je huis geen asbakken staan is de vraag al bijna overbodig. Als de vrager vrijheid neemt om het te vragen mag jij de vrijheid nemen om het te weigeren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gewoon zeggen dat je dat in huis liever niet hebt. Bij mij vindt niemand het erg, sterker nog de rokers gaan vaak zelf al naar buiten. Samen kun je er echt wel uitkomen....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rokers zijn gewoon mensen, die net zoveel rekening houden met anderen als niet-rokers (dat wil zeggen: sommige wel, sommige minder). Als een roker vraagt of je het erg vindt, bedoelt hij (afgezien van de sporadisch voorkomende huichelaar) écht dat hij rekening met je wil houden.

Je kunt het dus gewoon zeggen als je er last van hebt, zolang je zelf maar niet nodeloos grof/beledigend wordt. Zeggen dat je er last van hebt is dus prima, zeggen dat de roker maar een ander moet gaan vergassen met die kankerstok niet.

Mijn ervaring is trouwens juist dat als we een feestje hebben, we tien keer kunnen zeggen dat roken binnen wat ons betreft geen probleem is, de rokers gaan er toch van uit dat er mensen aanwezig kunnen zijn die er wel last van hebben en verdwijnen spontaan naar het balkon. De laatste keer hebben we maar de studeerkamer tot rookruimte gebombardeerd omdat we het zo zielig vonden dat de rokers zichzelf veroordeelden tot wind en regen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ben zelf ook een roker , maar respecteer het als roken op een plaats niet gewenst is ! Dit mag een goed gesprek niet in de weg staan . Wat dat betreft pas ik mij altijd aan .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eigenlijk wel...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Begin met: " Wat netjes van je dat je dat vraagt! " Want dat is het in wezen ook echt!
Geef vervolgens aan ( eventueel met de toevoeging, ' daarom vind ik het vervelend om je te zeggen dat' ..enz.) Zeg vriendelijk dat je er wel bezwaar tegen hebt (stank, astma of kinderen bv) en doe een suggestie (balkon, zolder, portiek)
Ga i.i.g. geen preken ophangen " het is slecht voor je'" of iets van dien aard, daar wordt iedere roker narrig van. Hij/zij betaalt al genoeg accijns en weet zelf ook wel hoe ongezond het is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"Wat fijn dat je dat vraagt! Ik zou het inderdaad niet zo tof vinden als je hier een sigaret opsteekt, maar we kunnen wel even kijken waar er een gelegenheid is waar je wel goed kan roken."