Wat zijn de gevolgen van manisch depressieve mensen op hun functioneren en op de omgeving?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedoel je op hun eigen functioneren, of op het functioneren van anderen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op hun eigen functioneren

Antwoorden (3)

Ik woon naast een manisch depressieve man en als hij in zo'n bui zit,wat helaas nogal vaak voorkomt,wordt je daar niet vrolijk van want hij valt iedereen lastig met wartaal en leeft meer s'nachts dan overdag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op zich moeilijk om daar in het algemeen iets over te zeggen.

Ik denk dat het grootste en belangrijkste effect op de omgeving de 'wispelturigheid' is; het ene moment en/of de ene periode is hij/zij in jubelstemming, zeer actief, gaat allerlei dingen ondernemen (die vaak niet worden afgemaakt), maakt allerlei plannen, start allerlei activiteiten, vaak ook veel creatieve ideeën, en het andere moment van dit alles precies het tegenovergestelde.

Dus zelf merk je als buitenstaander vooral die enorme wisselingen die in die persoon kunnen en zullen voorkomen. iemand kan in de down-fase ook plotseling heel verlegen zijn, klein voelen, en je niet gedag zegge, terwijl die dat in een up-fase juist heel uitbundig kan doen.

Voor de persoon in kwestie is het ook erg lastig, vaak lijden mensen er zelf erg onder, omdat het zo lastig is grip op die stemmings- en energiewisselingen te krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb een familielid met een manisch depressieve stoornis. Wat ik het "ergste"/ lastigste eraan vind is dat hij vooral in een manische periode werkelijk alle aandacht opeist van zijn omgeving. Hij is dan het middelpunt en alles draait dan alleen om hem. Ik begrijp ook wel dat het voor hemzelf ook zeker niet makkelijk is om zo te moeten zijn, maar het vergt heel erg veel van de naaste omgeving. De gevolgen op hun functioneren is denk ik dat ze meestal niet in staat zijn om "normaal" te functioneren. Mijn familielid is ook al lange tijd arbeidsongeschikt.