Als iemand in je omgeving regelmatig niest moet je dan iedere keer "gezondheid" of "proost" zeggen?

13 jaar geleden
2.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Proost? Als iemand niest?
Dat ken ik helemaal niet... Is dat bij jullie gebruikelijk?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja bij ons ook... altijd proost, ik weet niet beter.
Wel erg vervelend als iemand bijvoorbeeld allergisch is... na 10 keer zou je er eerder grappig over gaan doen dan contstant proost of gezondheid zeggen.

Het beste antwoord

Allen de eerste keer om een stukje medeleven te tonen en te laten voelen dat je er bent. Meer niet De tweede keer als men niest hoeft men niet meer te reageren omdat de ander die niest al weet dat je er al bent.

Groetjes,
Laurens1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (14)

Ik denk het niet, alleen de eerste paar keren. Anders blijf je aan de gang ;), kan voor diegene ook nooit prettig zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee je moet niks, het mag.
Maar na 1 of 2x is het wel genoeg denk ik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niks hoor. Mijn zwager niest al als hij het woordje ' peper' hoort. Ik zeg hem wel regelmatig dat hij niet in mijn glas of bord moet sproeien..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee hoor, ik zeg altijd 2x gezondheid en daarna' jaa, nu zeg ik het niet meer hoor..' met een lach.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zeg maar "Proost voor nu en alle volgende keren" dan ben je klaar. Ik ben nu zelf snipverkouden en moet veel niezen en dan brult mijn man steeds "Proost!"wat ik weliswaar aardig, maar desalniettemin vervelend begin te vinden.
13 jaar geleden
Alsjeblieft niet! Als allergiepatient krijg je daar wel eens de zenuwen van, van mensen die telkens maar 'proost' blijven zeggen. Doe het alleen de eerste keer, en negeer het niesen daarna.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou het op gezondheid houden. Als je constant maar proost blijft zeggen ben je na een tijdje hartstikke dronken. Bovendien staat iemand een goede gezondheid wensen net wat netter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nou moeten......... het moet niet maar meestal is het automatisme . of jij iemand die niest ""gezondheid"" wenst is dus helemaal aan jezelf .en of diegene die net geniest heeft zich beledigt voelt of niet tja....... ( t wil wel eens voorkomen namelijk dat ze dan zelf "gezondheid" zeggen.)overigens is t soms zo dat sommige mensen zo onwijs hard lang en heftig niezen dat ze niet eens mee krijgen of er wel of niks gezegd word
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee, dan moet je ''verkoudheid '' zeggen..........
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1 voor de minner!!
Bij de derde keer zeg je: nou, dat is morgen mooi weer!
En daarna zeg je er niks meer over.
(En denk je bij jezelf: ik hoop dat ik er geen verkoudheid aan over ga houden).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het vervelend wordt, maken wij hier een (nogal flauw) grapje...

*atsjoe! Atsjoe! atsjoe! ....

En wat zeg ik dan?: "ProostGezondheidDankjewel!"

en omdat ik de dankjewel er zelf alvast bijvermeld, moet de niesert vaak lachen ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het moet niet, mag wel. Ik zou het zelf niet blijven doen, 1x vind ik wel genoeg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben zo een niesert, ik nies zomer en winter door, zo 'n 20 of 30 x achter elkaar, soms dagelijks meerdere keren maar zeker meerdere keren per week.

Mensen wensen mij vaak gezondheid, of zeggen proost, zeker als ze mijn niesbuien nog niet zo kennen. Ik zeg dan meestal eerst dank je wel, bij de 2e nies en de bijbehorende gezondheidswens zeg ik weer dank je wel, maar jij wordt het snel zat om mij gezondheid te wensen want ik blijf doorgaan!

En dan grinniken ze een beetje of ze kijken een beetje schaapachtig en wensen mij geen gezondheid meer. Soms vind ik het een beetje genant als men (jongeren) toch uit beleefdheid doorgaan. Maar het zijn geen wereldproblemen gelukkig.

Toegevoegd na 1 minuut:
En collega 's zeggen meestal niets meer als ze mijn zoveelste niesbui aanhoren. Soms, als het heel heftig is, zeggen ze nog wel iets in de trant van zoooooo heeee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom zou je proost zeggen? (gezondheid, wel bekome het u (gebruikt bij het toedrinken)