Mijn CK-waarde in mijn bloed is te hoog. Kan ik dit linken aan mijn eetstoornis (anorexia)?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
9.3K
Erna55
3 jaar geleden
Je huisarts heeft het bloedonderzoek aangevraagd en je de uitslag verteld. Hij zal je toch wel uitgelegd hebben wat het betekent?
Ook kun het je je behandelaar voor anorexia vragen . Heb je nog geen behandelaar, vraag dan aan je arts om een verwijzing.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Dit is vorige week in het ziekenhuis onderzocht ( uitgebreid bloedonderzoek ). Hier is niks over gezegd. Ik heb dit zelf kunnen lezen via mijn medisch dossier online. Ik ga hier zeker mijn huisarts over contacteren

Antwoorden (2)

Ja. Studies geven aan dat de creatinekinase-waarde hoog is bij ondervoede patiënten en kan afnemen als reactie op voedingsinterventie.
Met dank dan tinus1969: een hoge waarde wijst op spierafbraak. Je lichaam is dan zichzelf aan het opeten, waarbij je steeds verder verzwakt. Hoog tijd om in te grijpen.
SimonV
3 jaar geleden
tinus1969
3 jaar geleden
Aanvulling: een hoog craetininekinase wijst op spierafbraak. Je lichaam is dan zichzelf aan het opeten, waarbij je steeds verder verzwakt. Hoog tijd om in te grijpen.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Bedankt voor de heldere uitleg!
Creatinekinase (CK) is een enzym dat normaal in cellen van ons lichaam zit. Het gaat dan vooral om spiercellen, zowel van spieren als van het hart. Als spiercellen beschadigd of ontstoken raken komt creatinekinase in het bloed terecht. Dit kan worden gemeten door de activiteit van dit enzym in het bloed van de patiënt te bepalen. De CK-waarde in het bloed wordt daarom meestal gebruikt om vast te stellen of er sprake is van beschadiging of aantasting van de spieren of het hart. Simpel gezegd: als de CK-waarde te hoog is betekent het dat de spiercellen kapot (lek) raken. Bij ondervoeding kan je uiteindelijk spierschade oplopen en zou je de conclusie kunnen trekken, dat er een verband is tussen anorexia en een verhoogde CK-waarde. Ook bij mensen met een slecht werkende schildklier (hypothyreoïdie) kan het CK gehalte in het bloed verhoogd zijn (en dat kan ook weer verband houden met anorexia). In de praktijk zal de arts echter meerdere enzym-waarden laten bepalen om de juiste diagnose te kunnen stellen (zoals ALAT en LDH).