Hoe kan het dat ik, als ik een paar glazen water heb gedronken, dan vaak juist een droge mond krijg?

Ik heb dan tevoren geen dorst of droge mond, Ik heb het met bronwater maar ook als ik de hele dag alleen maar kraanwater drink en verder geen andere dingen.

3 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

Allereerst, word je mond echt droog of voelt de mond droog aan?
Beide kan, alleen is een echte droge mond vervelender en slechter voor het gebit, mondholte.

In de mond zitten grote en kleine klieren. Deze klieren zorgen voor speeksel in de mond.
De klieren bij de oren zijn degene die het waterige speeksel aanmaken.
De andere klieren zorgen juist voor het dikke speeksel (het plakkerige).

Als jouw mond niet droog aanvoelt en na flink water drinken wel, spoelt het water op dat moment teveel speeksel weg. Eigenlijk moet je het water meer verspreid over de dag drinken.
Doe je dat al en wordt de mond na het drinken toch droog, dat kan. Jouw speekselklieren hebben dan continu moeite om genoeg speeksel aan te maken om het weggespoelde speeksel aan te vullen
Reden hiervoor zijn sowieso ouder worden (vrouwen hebben hier meer last van dan mannen), medicatie en ziektes etc.
Ik meen me te herinneren dat jij helaas diabetes patiënt bent. Bij diabetes kan de productie van speeksel te laag zijn. Dat is een veelgehoord probleem. Drink je dan teveel water in één keer, kan teveel speeksel ineens wordt weggespoeld.

Tips:
Neem vaker een slok water ipv een glas.
Voeg een schijf citroen toe aan het water. Zuur zet de productie van speeksel aan het werk.
Vermijd te koud of te warm water, want dit vermindert het speeksel ook.
Na het drinken op een suikervrije kauwgum kauwen of zuurtjes zuigen, zet de speekselklieren weer aan het werk. Met name die bij de oren, die voor het vocht zorgen.

Blijf je er last van houden of verergert het, bespreek het met de huisarts of tandarts.
Nogmaals, dit komt veelvuldig voor.

Ik heb echt moeten zoeken naar een bron dat teveel water juist speeksel wegspoelt.
Is wel gelukt!

Succes!
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Pieterke
3 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord.
Mijn mond wordt echt droog. Ik kan dan ook nog amper praten, dat duurt even (heel kort) voordat dat weer goed lukt.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Graag gedaan.
Zie het inderdaad als: te veel drinken, spoelt bij jou te veel speeksel weg. Omdat je mond niet continu droog is, kun je het speeksel weer aanvullen. Zuur is dan goed om te stimuleren. Als je mond continu droog is, kan zuur weer inwerken op tanden (indien iemand nog eigen tanden heeft). Maar neem gerust contact op met tandarts of huisarts als de klachten erger worden en/of de tips niet (meer) helpen.