Te hoge bloeddruk, waarom?

Ik heb een zeer hoge bloeddruk, daarom moet ik daar medicijnen voor innemen.
Ik ben hartpatiënt, ben al twee maal geopereerd, en het volgende doet zich voor.
Vanaf de middag tot middernacht is mijn bloeddruk goed +/- 120/80 . Rond middernacht ga ik naar bed, ben altijd nog al vroeg wakker rond zes uur, zet de radio wat aan en luister wat naar radio een. Half uurtje later sta ik op, als ik dan mijn bloeddruk meet draait hij altijd rond de 200/90 á 100 daarna zakt het met het uur af, om zo rond de middag weer op 120/80 te zitten. Mijn medicijn hiervoor is Co-Diovan, 160/12,5 is een valsartan/hydrochloorthiazide
Ik ben hiervoor naar de dokter gegaan en hij wou dat ik dan maar dubbel in ging nemen, niet alleen s’morgens, maar ook s’avonds, wat ik ook gedaan heb. Nu na een dag of vier heb ik weer eens gemeten en hij is nu 160/85 s’morgens. Maar met die dubbele medicijn ben ik niet blij natuurlijk. Wat zeggen jullie nou van deze situatie en wat is de hoge bloeddruk s’morgens (dokter weet niet hoe het komt)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.1K

Het beste antwoord

Als de dókter niet weet hoe het komt, is de kans natuurlijk wel heel klein dat iemand hier de juiste diagnose gaat stellen. Dat kunnen we niet en dat mogen we niet.

Bloeddruk is een van die raadselachtige symptomen waarvan we weten dat er niet altijd een oorzaak voor gevonden wordt, maar waar wel enorme risico's aan verbonden zijn, die we kunnen minderen door het gebruik van medicijnen. De medicijnen die je hiervoor had waren vrij mild , dus met een dergelijke bloeddruk is het niet zo raar in elk geval de plaspil te verhogen naar 25. Je bloeddruk reageert trouwens zo te zien uitstekend op dde nieuwe medicatie, dus mijns inziens geen enkele reden om te veranderen.

Je kunt natuurlijk je wens minder medicijnen te slikken met je huisarts overleggen, maar als je al niet meer rookt, een goed gewicht hebt en zo veel mogelijk stress vermijdt, zie ik zo niet 123 mogelijkheden daarvoor.

Die hoge bloeddruk in de ochtend is an sich wel raar (normaliter is hij dan meestal juist op zijn laagst), dus wellicht zou er toch nog eens verder moeten worden gezocht op zaken als bijvoorbeeld slaapapnoe, of het op de ene of andere zij proberen te slapen of 's nachts de benen omhoog leggen. De kans echter dat er niks gevonden wordt / niks helpt, is bij een aandoening als hoge bloeddruk wel levensgroot aanwezig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

In de uitleg staat niets over de tijden dat je je medicatie inneemt tegenover de bloeddrukmetingen. Ik kan me zo voorstellen dat je de medicatie 's morgens inneemt, dan duurt het even voor het werkt(zo rond het middaguur). dan was je bloeddruk mooi op 120/80. In de loop van de nacht lijkt het medicijn uit te werken, met al resultaat een stijgende bloeddruk(200/90). Dan neem je weer medicatie in enz.

De oplossing die je nu hebt, 2x dgs medicatie gebruiken, lijkt mij de meest voor de hand liggende. afhankelijk van je leeftijd en operatie's in het verleden kan dit een prima bloeddruk zijn(160/85). zoals hierboven al staat beschreven is er misschien nog winst te behalen in leefomstandigheden. Heb je al eens overlegd met de arts of (milde) beweging zou toevoegen aan een lagere bloeddruk? dit dan natuurlijk wel onder begeleiding.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb een hoge bloeddruk. Eerst was hier van ook niet te achterhalen waarom en waardoor. Na een malle molen van cardiologen, fietstesten etc etc. bleek ik een aangeboren hoge bloeddruk te hebben..tja dan kijk je ook even heel raar op. Helaas dacht ik o nou dan zal het allemaal wel mee vallen en stopte met mijn medicijnen. Dat ging ontzettend fout. Ik was in frankrijk op vakantie, ik kon niet meer zien, had maar een heel klein gaatje als het ware waar ik door heen kon kijken het was of ik door een kaleidoscoop keek. Het bleek dus mijn medicijnen te zijn. Ik zal er nooit meer vanaf komen. Dan ben je 35 jaar en je komt er niet meer vanaf...Ik heb het moeten accepteren dus doe het en wil je weten waardoor vraag een verwijs brief naar de cardioloog.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoge bloeddruk kan het gevolg zijn van diabetes.

Globaal gesproken zijn er twee soorten diabetes en door beide kun je (te) hoge bloeddruk krijgen:

Type 1 is de insuline afhankelijke, waarbij je van buitenaf insuline in je lichaam moet spuiten. En waarvan je ook weet dat je deze 'ziekte' aan lijdt.

Type twee, waarbij je tabletten slikt om de insulineproductie van je alvleesklier te verhogen ofwel dat je een tablet inneemt om je lichaam de insuline wat beter op te laten nemen.

De diabetes type 2 kan zeker de oorzaak zijn van je hoge bloeddruk.

Je merkt van de diabetes type 2 totaal niets..deze, en/of eventueel andere, verschijnlijken zich openbaren.

Soms kunnen mensen wel veertig jaar of langer met diabetes type 2 rondlopen zonder dat zij er iets van merkten.

Heel dikwijls gebeurt het artsen aan heel veel mogelijkkheden denken..behalve aan diabetes type 2 en deze mogelijkheid dus over het hoofd zien.

Vraag je arts maar om een vingerprikje en je weet het..

Als je het prikje aan de zijkant één van je middelste vingers laat doen..is dat volkomen pijnloos. Let op nooit in je wijsvinger..dat is wèl heel pijnlijk.

Gr. Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan ziet het er inderdaad naar uit dat diabetes niet de reden voor je hoge bloeddruk zal zijn. Nog een tweetal vraagjes dan: Had je wèl of niet pas gegeten toen je bloed werd afgenomen? En ten tweede: Wat had je gegeten? Zou je namelijk behoorlijk lang geleden een weinig gegeten hebben, dan kun je ook mèt diabetes type 2 alweer wat lager, in jouw geval hier zelfs goed, staan staan. En indien je toen wèl gegeten hebt, maar je voeding bevatte géén of heel weinig koolhydraten, kun je ook daarom heel goed staan. Ik noem dit enkel op om diabetes bij jou uit te sluiten..want ik hoop natuurlijk voor jou dat het dat niet is. Gr. Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dus heb je ervoor vrijwel géén koolhydraten in je voedsel gehad. Ik denk dat het dan toch niet onverstandig zou zijn je arts even te laten prikken. Maar zelfs veel beter nog: Hem/haar een dagcurve van je bloedsuikers laten maken. Je moet dan over de dag verdeeld wat prikjes laten doen zodat je bloedsuikers gedurende heel die dag in kaart gebracht kunnen worden. Je dient dan wèl normaal te eten. Dat wat je normaal ook eet. Dus zeker niet speciaal koolhydratenarm voedsel. Valt die curve goed uit voor jou..dan pas kun je diabetes practisch volkomen uitsluiten. Gr. Ton